Бібліотечному фахівцю

Copyright © 2004
НПБУ
відділ НАРБС
Розділи сайту

За матеріалами фахової преси

Уміння вирішувати і запобігати різного роду конфліктам в наш час є невід’ємною професійною ознакою менеджера, в тому числі і в соціально-культурній сфері.
Книга присвячена проблемі навчання сучасного менеджера закладу культури прогнозуванню, запобіганню, аналізу і вирішенню конфліктів, а також мінімальному впливу їх негативних наслідків.
В посібнику вперше описуються способи підвищення ефективності управління підготовки в процесі вивчення дисципліни конфліктології.
В першому розділі науково обґрунтовується необхідність вивчення менеджерами основ конфліктології. Другий має теоретико-прикладний напрямок. Третій – практичні рекомендації щодо навчання студентів.
Для викладачів, аспірантів, і студентів, керівників соціально-культурної сфери, для бібліотек різних систем.
Книга містить додатки: „Програму навчального курсу „Управлінська конфліктологія”, анкети, тести тощо.
Староверов К.О. Управление конфликтами в учреждениях культуры: Методика обучения: Научно-методическое пособие. – М.: Либерея-Бибинформ, 2005.- 176 с.


В посібнику розкривається система управління бібліотекою; подана характеристика бібліотечної справи як інформаційної, культурної-просвітницької і освітньої діяльності; виявляються закономірності її розвитку.
Особлива увага приділена зміні ролі бібліотек в сучасному суспільстві в зв’язку з процесами інформатизації, а також розвитку соціальних функцій бібліотечних закладів.
Розглянуто принципи державної бібліотечної політики (РФ). Виявлена специфіка взаємовідносин бібліотеки з органами державної влади федерального і регіонального рівнів. Детально висвітлюються правові основи управління бібліотеками.
В додатках публікуються офіційні документи ЮНЕСКО, ІФЛА і РБА.
Посібник орієнтований на систему і перепідготовки бібліотечних кадрів. Адресований викладачам і студентам, практичним працівникам бібліотек.
Пашин А.И. Библиотека как социально-культурная система: вопросы управления: Учебно-методическое пособие.- М.: Либерия-Бибинформ, 2005.- 96 с.


Книга містить узагальнення багатолітніх досліджень, проведених автором і очолюваним ним колективом Науково-технічного центру „Інформреєстр”.
В першій частині праці розглянуті загальні питання інформаційних ресурсів, їх класифікація, державна політика, правові, економічні і технологічні аспекти, організація моніторингу інформаційних ресурсів, електронні бібліотеки.
Друга частина подає характеристику інформаційних ресурсів бібліотечної мережі Росії, архівного фонду, системи освіти, органів влади, а також в сфері економіки, соціальній сфері тощо.
Найбільш детально досліджені державні ресурси інформації.
Книга адресована широкому колу спеціалістів по інформатиці, студентам, аспірантам і викладачам відповідних спеціальностей, бібліотекам усіх систем і відомств.
Антопольский А.Б. Информационные ресурсы России: Научно-методическое пособие.- М.: Либерия, 2004. - 424 с.


Культура спілкування будь-якого спеціаліста поряд з професійною компетенцією – найважливіші складові його успішної діяльності.
Даний навчально-методичний посібник є логічним продовженням книги С.Єзової „Грани библиотечного общения” (М., 2002). Вона присвячена актуальній проблемі, успішне вирішення якої ефективно впливає на діяльність будь-якої бібліотеки, сприяє гармонізації взаємовідносин співробітників з читачами і колегами.
Книга знайомить з структурними елементами культури спілкування бібліотекаря з читачами, розповідає про типи спілкування, а також про психолого-етичні аспекти взаємодії.
Характеристика культури спілкування побудована на основі результатів спостережень за процесами взаємодії співробітників і читачів з урахуванням поглядів обох сторін на стереотипи поведінки бібліотекарів.
Наведений тест допоможе бібліотекарю виявити рівень своєї культури спілкування.
Езова С.А. Культура общения библиотекарей: Учебно-методическое пособие.- М.: Либерия, 2004.- 144 с.


В посібнику директора однієї з кращих бібліотек Росії – Бєлгородської ДУНБ – розповідається про принципи і методи бібліотечної інноватики, узагальнюється цінний професійний досвід.
Книга містить список рекомендованої літератури. В додатках подані програми, плани, соціологічні анкети і інші матеріали, що допоможуть в практичній роботі бібліотеки.
Видання розраховане на бібліотекарів, становитиме інтерес для керівників органів управління культурою, для викладачів і студентів вищих і середніх спеціальних навчальних закладів.
Чуприна Н.Т. Универсальная библиотека: инновационная деятельность в профессиональной практике: Научно-практическое пособие.- М.: Либерия, 2004.- 120 с.


Останнім часом реклама є одним із пріоритетних напрямів у бібліотечній сфері.
Стаття пропонує методистам районних ЦБС познайомитися з цікавою моделлю професійного навчання „Бібліотечна рекламна кампанія”. Реалізація цієї моделі дозволить спеціалістам по-новому побачити роль і місце реклами в сучасній бібліотеці, оновити дизайн, активізувати професійну діяльність колег і, як наслідок, – підвищити соціальну і творчу значимість районних і сільських бібліотек.
Рязанцева Л. Такой актуальный пиар…//Библио-поле.- 2005.- № 5.- С. 13-15.


Протягом останніх років бібліотеки Росії все частіше переходять на інноваційну форму роботи – проектну діяльність.
В 2005 році стартувала бібліотечна експедиція по районах Комі „Виїжджаю. Зустрічайте. Книга”. Саме вона стала найяскравішою частиною нового проекту „Національна бібліотека – центр культури книги”.
Стаття розповідає про експедицію, про основні завдання проекту та його важливі аспекти.
Фінальною подією проекту стане Другий міжрегіональний ярмарок „Столиця книг Комі”. Видавець – Бібліотека – Читач: запрошення до співробітництва”. Провести його планують у 2006 році.
Иссар Г. Выезжаю. Встречайте. Книга. // Библиотечная газета.- 2005.- № 21.- С. 5.


Актуальним питанням для будь-якої бібліотеки є збереження бібліотечних фондів, і одна з характерних проблем тут – неповернення книг „боржниками”.
Нерідко робота з „боржниками” бажаних результатів не приносить.
В Національній бібліотеці Республіки Карелії запис читачів у бібліотеку здійснюють тільки на основі договору про обслуговування.
Розроблений текст договору відповідає уставу і правилам користуванням НБ РК.
Практика обслуговування на договірній основі показала, що бібліотека прийняла юридично правильне рішення. При цьому технологія запису не ускладнилась. Завідуюча відділом укладає з кожною фізичною особою договір у двох екземплярах. Один екземпляр залишається в користувача, інший – в бібліотеці.
Договір звільнює бібліотеку від обов’язку попереджувати читачів про закінчення строку користування книгами.
Наявність договору надає можливість співробітникам бібліотеки звертатися в суд щодо питань повернення заборгованості і сплати штрафів. Протягом 2003-2004 рр. розглянуто понад 100 подібних справ, що дозволило НБ РК в результаті судових рішень отримати значні фінансові компенсації.
Договір про обслуговування додається після статті.
Лапичкова В. Договор об обслуживании // Справочник руководителя учреждения культуры.- 2005.- « 10.- С. 20-24.


У 2002 р. автор даної публікації посів 3 місце в республіканському конкурсі наукових робіт з бібліотекознавства, бібліографії і інформаційних ресурсів за працю „Ділові ігри – активні методи навчання бібліотечних кадрів”. Пропонована Вашій увазі стаття – спроба проаналізувати і апробувати на бібліотекарях різних категорій інші активні форми, що спонукають до творчості.
Стратегия творчества: активные методы работы с библиотечными кадрами // Бібліятэчны свет.- 2005.- № 2.- С. 8 – 12.


В Томських публічних бібліотеках пройшла серія виставок, експонатами стали видання спеціальних форматів для незрячих дітей і тих, які погано бачать. Виставки були організовані в рамках спільного проекту Муніципальної інформаційної бібліотечної системи м. Томська і Новосибірської обласної спеціальної бібліотеки – „Орієнтири доступного світу”.
Мир станет доступным // Библиотечная столица.- 2005.- № 9.- С. 3.


Центральна районна бібліотека, яка знаходиться в місті Маріїнський Посад (Чуваська Республіка) стала ініціатором проведення в регіоні відкритого Міжрегіонального фестивалю геральдики „Пам’ятай рідню свою”.
Співробітниками організаційно - методичного відділу було розроблено спеціальний проект, який переміг в конкурсі на грант президента республіки в номінації „Державна символіка Чуваської Республіки як спосіб формування патріотизму в населення”. Основна ідея цього проекту – пробудити інтерес до геральдичної культури.
Про підготовку та проведення заходу можна прочитати в статті.
Маркова Н. А у вас есть семейный герб?// Библиотечная газета.- 2005.- №20.- С. 9.


Фонди муніципальних бібліотек – важливий інформаційний ресурс, який становить їх основну цінність.
Зміни в суспільному життя потребують пошуку нових шляхів щодо покращення ефективності використання і оптимізації наявних фондів, запровадження низки нововведень.
Керуючись законом „Про бібліотечну справу” і теоретико-методологічною базою, а також досвідом колег спеціалісти відділу комплектування МЗК „ЦБС м. Владивостока” (РФ) самостійно визначили методику цільового планування фонду на базі його оновлення.
Стаття детально висвітлює шляхи вирішення цієї проблеми та знайомить з досягнутими результатами.
Винокурова В. Как оптимизировать книжный фонд?// Библиотечная газета.- 2005.- № 19.- С.5.


Адміністративна реформа в РФ відкинула бібліотеки не на роки, на десятиліття назад. ФЗ „Про бібліотечну справу” в нових умовах важить небагато. Життєдіяльність бібліотек визначає і кардинально змінює громадянське законодавство, вплинути на яке вони не мають змоги.
В статті автор – заступник начальника Відділу культури і мистецтв Департаменту культури Міністерства культури і масових комунікацій РФ відповідає на такі запитання: що таке публічна бібліотека? Що таке адміністративна реформа? Що і як зміниться в публічних бібліотеках в зв’язку з адміністративною реформою? Що допоможе публічним бібліотекам втриматися на плаву?
Щодо останнього запитання - відповідь одна - „слідувати своїй суті і загальносвітовим тенденціям як в розвитку і еволюції самих бібліотек, так і в формуванні глобального інформаційного суспільства, суспільства знань”.
Манилова Т.Л. Публичные библиотеки на пороге административных реформ // Библиотечное дело.- 2005.- № 6.- С. 4-7.
Аналіз проблем розвитку бібліотечної справи в Росії і здійснювання в країні реформ дозволяє сформулювати основні напрями державної бібліотечної політики. В статті ці напрями викладено в десяти позиціях.
У висновках, зокрема говориться, що збільшення коштів, які виділяються на бібліотеки і бібліотечну справу, зможе пришвидшити процес модернізації бібліотек.
Бібліотеки повинні стати ключової ланкою в створенні єдиного інформаційного і культурного простору країни, у встановленні інформаційних зв’язків російських регіонів із зарубіжними країнами, інтеграції російських інформаційних ресурсів в міжнародні інформаційні мережі і банки даних.
Основные направления и приоритеты государственной библиотечной политики// Библиотечное дело.- 2005.- № 6.- С. 8 – 9.


В Законі про організацію бібліотечної справи Калузької області (РФ) закріплені права особливих груп користувачів, до яких належать інваліди по зору і інваліди інших категорій. Законодавство за ними закріпило право на заочну форму обслуговування, а також на обслуговування на спеціальних носіях інформації.
Залучення вищезгаданих груп користувачів до національного культурного надбання, до духовних цінностей і народних традицій рідного краю є головним завданням колективу Калузької спеціальної бібліотеки для сліпих.
В статті представлені форми і методи роботи з соціально незахищеними верствами населення і людьми з обмеженими можливостями, які використовує Бібліотека.
Коновалова М. Приобщение к культурному наследию // Библиотечное дело.- 2005.- № 6.- С. 27-28.


Консультативно-методичний центр з профілактики наркоманії і алкоголізму серед дітей і підлітків при Чуваській республіканській дитячо-юнацькій бібліотеці (Центр) працює з 1 березня 2000 р. Центр відкрився при підтримці республіканського наркологічного диспансеру і Державного комітету Чуваської Республіки у справах молоді.
Діяльність Центра отримала гідну оцінку міжвідомчої комісії і рекомендована для розповсюдження.
В даний час в багатьох районах Чувашії створюються і функціонують подібні консультативно-методичні центри, розробляються і реалізуються цільові бібліотечні програми.
Стаття знайомить з діяльністю Центра. Зокрема, розповідається які заходи, лекції, акції відбулися, які методично-бібліографічні матеріали розробляються і видаються. Здійснюється формування фонду літературою відповідної тематики, оформлюються виставки тощо.
Миронова Т. «Я выбираю жизнь!»// Новая библиотека. - 2005.- № 11.- С. 22-23.


Розвиток діяльності ЦБС, пов’язаний з автоматизацією - непростий і довготривалий процес.
Заступник директора ЦБС м. Іркутська (РФ) ділиться досвідом свого колективу, який розробив програму „ Міська бібліотека 2002 – 2005 рр.” Консультуючись з найкращими спеціалістами, вони дійшли висновку, що впровадження автоматизації повинно супроводжуватися паралельно двома напрямами.
Перший – це автоматизація власне бібліотечних процесів, створення своїх інформаційних ресурсів у вигляді електронного каталогу і баз даних. Другий – надання користувачам доступу до світових інформаційних ресурсів.
Кустова Н. Не бойтесь сделать первый шаг// Новая библиотека. - 2005.- № 11.- С. 41-43.


В управлінні бібліотекою важлива роль відводиться нормуванню праці працівників.
Універсальним виміром кількості праці, затраченої на виконання тієї чи іншої операції, є робочий час.
Будь-який бібліотечний процес складається з низки послідовних операцій і дій, виконуваних працівником. Якщо бібліотекар при цьому використовує найбільш економічні і прості методи, то затрати часу на них можна значно скоротити. Тому організація і ефективність праці на кожному робочому місці і затрата праці на конкретні виробничі процеси взаємозалежні.
Стаття головного бібліотекаря відділу прогнозування розвитку бібліотечної справи Національної бібліотеки Республіки Карелія знайомить з методикою розробки норм робочого часу бібліотекаря.
Фекличева Н. Нормирование труда: Методика разработки норм рабочего времени библиотекаря// Справочник руководителя учреждения культуры. - 2005.- № 11.- С.35-45.


Дитяча бібліотека – це особливий світ, який зберігає в собі безцінне духовне багатство. І якщо життєвий простір дитини обмежений – на допомогу прийдуть захоплюючі, цікаві книги. Читання допомагає дітям-інвалідам подолати депресію, відкриває багатогранний і цікавий світ, дає поштовх до творчого розвитку і самовираження.
На виконання благородної місії розрахована програма „Зцілення читанням”, розроблена Саратовською обласною бібліотекою для дітей та юнацтва ім. О.С.Пушкіна. Після фінансової підтримки програми був створений Центр для дітей з обмеженими можливостями – „Зцілення читанням”.
Співробітники Бібліотеки не лише відвідували школи, приймали в „Пушкінці” учнів з інтернатів, а й відвідували сім’ї, в яких виховуються діти-інваліди, які не полишають стіни домівок.
В рамках проекту створена електронна база даних „Світ дитинства”. Проводяться консультації психолога і юриста, діє клуб недільного сімейного читання „Райдуга”.
Строк проекту закінчився, але бібліотекарі продовжують працювати за програмою, дарувати дітям світло і знання, можливість навчатися, самовдосконалюватися. Це і є милосердя.
Лосева М. Финансирование закончилось, а проект живет// Библиотека.- 2005.- № 9.- С. 30-31.


Федеральний закон РФ про місцеве самоуправління, позбавляють бібліотеки останніх надій щодо підтримки держави. Муніципальна бібліотека залишається один на один з місцевою владою, у власність якої вона переходить.
Закономірно, що найближчим часом повна автономізація публічних бібліотек Росії від органів місцевого самоуправління є нереальною.
Трансформація інститутів влади призводить до перебудови усіх соціальних інститутів. Загальнодоступні муніципальні бібліотеки реорганізуються, тому, необхідна концепція їх взаємодії з інститутом влади.
Автор статті розглядає важливі аспекти взаємодії двох інститутів.
Тищенко М. Реальна ли автономизация библиотек от органов власти?// Библиотека.- 2005.- № 9.- С. 9-10.


Що саме знають сьогоднішні діти про Велику Вітчизняну війну” В якій формі вони найкраще сприймають героїчну історію своєї Батьківщини? Отримати відповідь на ці та інші запитання бібліотекарям ЦБС м. Тамбова (Росія) допомогло соціологічне дослідження „Велика Вітчизняна війна очима юних читачів”. Дослідження проводилося на абонементі і у відділі ділового читання. Перший етап передбачав тестування, в ньому приймали участь учні 7-11 класів; другий – анкетування - проводилося серед читачів 10-16 років.
Результати тестування свідчать про низький рівень знань дітей про війну. Автор статті дає поради бібліотекарям щодо покращення даної ситуації. Потрібно віддати перевагу камерним заходам, метою яких було б не лише інформування читачів про воєнні події, а й проведення паралелі між історією Росії і історією свого міста, своєї сім’ї. Доречно частіше проводити обговорення книг про війну. І, звичайно, слід експериментувати у виставковій, індивідуальній і бібліографічній роботі.
Співробітники бібліотек можуть провести аналогічні соціологічні дослідження. До їх уваги запропоновані зразки анкет, про які розповідається в статті.
Лазеева Л. Учим гордиться прошлым // Библиотека.- 2005.- № 9.- С. 23-24.

 

back | top
назад | на початок Design