Бібліотечному фахівцю

Copyright © 2004
НПБУ
відділ НАРБС
Розділи сайту

За матеріалами фахової преси

Центральна бібліотека Клявнінської ЦБС (РФ) як соціальний інститут намагається пом’якшити руйнівні наслідки несприятливих соціальних умов (в районі декілька років спостерігається економічний спад, багато людей залишається без роботи, наслідком цього є стреси і депресії). З цією метою був розроблений спеціальний проект, схвалений департаментом культури, організована обласна лабораторія бібліотерапії.
Працівники ЦБС провели семінар бібліотекарів району, на якому ознайомили їх з методикою бібліотерапії і визначили її основні напрямки. Здійснили широкомасштабне анкетування, яке засвідчило про те, що більшість респондентів в несприятливих життєвих ситуаціях знаходять втіху саме в книзі. Анкети показали, що читачі високо цінують бесіди і консультації спеціалістів. На основі аналізу співробітники ЦБС сформували декілька груп: 1 – „Бібліоколо” включає молодь, моральні установки і естетичні погляди якої є подібними.
2 – „Бібліозож” здружила прихильників здорового образу життя.
3 – „Арт-терапія” об’єднала любителів мистецтва.
Підсумок об’єму роботи по проекту виявився масштабним.
За результатами роботи була підготовлена і видана методичка „Творимо здоров’я душі і тіла”, а на базі Центральної районної лікарні відкрито пункт видачі лікувальної книги.
Данилова Т. Книга дарит здоровье души // Библиотечная газета. – 2006. – 8. – С.1-2.


Конкурс „Бібліотечне проектування „Перспектива – 2005” ЦБС м. Кемерово провела вдруге. Різні за своїм складом, умовами, змістом роботи бібліотеки і відділи ЦБС приступили до змагання.
Всього в конкурсі брали участь 24 проекти.
Критеріями оцінки конкурсних робіт були новизна ідеї, оригінальність вирішення проблеми, грамотне оформлення, значимість для міста і бібліотечної системи.
Журі відмітило п’ять найкращих проектів. Перше місце – „Електронна бібліотечна виставка”, його автори отримали диплом і сертифікат на суму 30 тис. руб. для реалізації проекту.
Більш детально з проектами можна ознайомитися на сайті http://kemcbs.ru
Овчинникова Е. Библиотечное проектирование «Перспектива – 2005» // Новая библиотека. – 2006. – № 3. – С. 47.


Сучасна людина зазнає значних фізичних та психічних навантажень в своїй професійній діяльності. Режим роботи працівників залізничної дороги передбачає максимальну зайнятість. Тут без уміння зняти психоемоційне навантаження не обійтись. В даний час на дорогах Росії організовані служби психологічної допомоги залізничникам. Одним із перспективних рішень є організація кімнати психологічного розвантаження, яка створюється на підприємствах.
Працівники Новоросійської філії Дорожньої науково-технічної бібліотеки Північно-Кавказької залізничної дороги створили куточок психологічного розвантаження (КПР). Він був створений в серпні 2004 р. Відмінність куточка від простої кімнати відпочинку полягає в тому, КПР передбачає проведення психологічних заходів (музикотерапії, бібліотерапії) для зняття втоми, підвищення працездатності, активізації власних захисних сил організму. Детальніше про таку психологічну підтримку читайте в статті.
Гольтяева О.Н. «Отдохни с умом»: организация и работа уголка психологической разгрузки в технической библиотеке станции «Новороссийск» // Новая библиотека. – 2006. – № 2. – С. 20-21.


Одна з чотирьох бібліотек міста Кірс (Кіровська область РФ) є профільною з 1999 р. Це бібліотека сімейного читання. Основні завдання, які стоять перед бібліотекою: організація сімейного дозвілля; надання допомоги батькам в організації читання дітей. Девіз бібліотеки: „Будинок без книги – що будинок без вікон”.
В бібліотеці працює два клуби за інтересами. Клуб „Соняшничок” – для дошкільнят і їх батьків та клуб для жінок „Дванадцять персон”.
Пріоритетними напрямками в масовій роботі є такі теми: „Здоровий образ життя”, „Краєзнавство”, „Екологія”. Використовується різноманітні форми роботи. Це і конкурси для дітей, і дні інформації, вечори сімейного відпочинку та ін.
Родзинкою бібліотеки є книжкові виставки, які завжди актуальні і оригінально оформлені. Нас виставці „Читай-компанія” представлені книги для всієї сім’ї: батьків, дітей, бабусь та дідусів. До 8 березня для мужчин була оформлена виставка „Чого хоче жінка?”, жоден з мужчин-читачів не пройшов повз неї; кожному цікавило: „Що хочуть від нас жінки?”. Виставка „Суперкниги для супершколярів” привернула увагу школярів.
Кожна виставка доповнюється рекомендованими списками „Бібліотекар радить прочитати”.
В бібліотеці 500 читачів. Середня читаність складає 45,2; відвідувань – 6. Це говорить про те, що бібліотека потрібна, вона необхідна читачам і як інформаційний центр з питань сімейного читання, і як центр дозвілля. Працює в бібліотеці один співробітник – завідуюча.
Шаншина А.Р. «Дом без книги – что дом без окон» // Новая библиотека. – 2006. – № 2. – С. 22-23.


Бібліотекою Ульяновського державного університету було проведено соціологічне дослідження „Бібліотечні ресурси та послуги” з метою отримання даних про потреби користувачів і усунення бар’єрів в доступі до інформації.
Опитування користувачів здійснювалося через анкетування в режимі de-vizo і online через веб-сайт бібліотеки. В анкетуванні взяли участь всі категорії користувачів бібліотеки. Результати дослідження наведені в 21 таблиці, до кожної подано коментар. В кінці статті друкуються висновки щодо проведеного соціологічного дослідження.
Куракова Е.В. Библиотечные ресурсы и услуги: социологическое исследование // Новая библиотека. – 2006. – № 2. – С. 28-35.


Чи задумувались ви, якою має бути професійна пам’ять бібліотекаря? В рамках бібліотечної освіти про це, як правило не говорять. Але слід сказати, що бібліотекарі добре знають свої професійні особливості. Вони прекрасно орієнтуються у фонді, знають його склад, розміщення. Запам’ятовують не лише обличчя і голоси читачів, але й інші відомості про них. Зберігають в пам’яті авторів – їх повні імена, національну приналежність, твори.
Про особливості професійної пам’яті бібліотекаря, про її професійні властивості розмірковує головний редактор ББК Російської державної бібліотеки. Також автор статті розповідає як ви самі можете оцінити та тренувати свою пам’ять.
Сукиасян Э. Тренируйте свою память // Библиотека. – 2006. – №1. – С. 38-40.


Сценарій „Кодекс чести настоящего мужчины” для хлопчиків, розроблений до 23 лютого – Дня захисника вітчизни.
„Кодекс чести настоящего мужчины”: Девичник для мальчишек / Разработала ведущий методист Борской ЦБС Валентина Несмеянова // Библиотека. – 2006. – №1. – С. 38-40.


ЗМІ невипадково називають четвертою владою. Це дійсно впливовий інструмент формування суспільної думки. Друковані видання займають домінуюче місце серед джерел отримання інформації.
Співробітництво з пресою – важлива складова рекламної і інформаційної політики Центральної міської бібліотеки міста Нижній Тагіл.
Саме про таке успішне й взаємовигідне співробітництво розповідає заступник директора вищеназваної бібліотеки.
Попова М.Л. Библиотека и грани: грани взаимодействия // Библиотековедение. – 2005. – № 6. – С.


Розвиток сучасних бібліотечних систем, наповнення їх високими інформаційними технологіями є ознакою цивілізованого розвитку Росії і країн СНД.
Разом з тим, кількість читаючих людей все зменшується.
Автор статті переконаний, що отримання знань є неможливим без ефективної роботи бібліотечної мережі. Книга – основа культури, і такою вона залишатиметься поряд з новими інформаційними технологіями.
В публікації поданий короткий аналіз стану сучасної бібліотечної системи Росії. Зокрема, розглядаються такі важливі питання як фінансування бібліотек та поповнення бібліотечних фондів. Як показує статистика, фінансування бібліотек здійснюється нерівномірно. Центральні універсальні бібліотеки отримують більше коштів ніж районні та сільські. В гіршому становищі, порівняно з іншими, знаходяться шкільні бібліотеки. Національні бібліотеки фінансуються всього на 30-40 % від потреб. Доступ до іноземної літератури є ускладненим: в бібліотеках таких книг просто немає. Кількість читачів в звичайних бібліотеках зменшилась, а в центральних універсальних – збільшилася майже на 30 %. Але значна частина користувачів не задоволена станом бібліотечних фондів.
Очевидним є те, що в інформаційному суспільстві функції бібліотек істотно змінюються. Вона повинна перетворитися в зручний для читача багатофункціональний інтелектуальний центр. Автор наводить п’ять необхідних мінімальних складових для досягнення такого результату в бібліотечній системі Росії.
Миронов С. Информационные запросы граждан и национальные проекты: Реалии и перспективы // Библиотека. – 2006. – № 1. – С. 4-6.


Молодь практично не володіє інформацією про нові професії, а також про ті зміни, які відбулися в традиційних.
Автор статті говорить, що бібліотека повинна допомогти юному поколінню зорієнтуватися в цьому питанні і знайомить з досвідом роботи ЦБ м. Корткероська (Республіка Комі).
Зокрема, одним із основних напрямів є профорієнтація в секції „Профконсультант”. Інформаційна база: відповідні розділи в картотеці „Молодь в сучасному світі”, інформаційні папки-досьє „Куди піти вчитися?”, „Світ професій”, „Тобі, абітурієнте”.
Дайджести „Найголовніший вибір” та „Ні пуху, ні пера, або Як стати студентом” приваблюють незвичним оформленням. Їх обкладинки – це літературний колаж, в основі якого репродукції відомих картин. В дайджестах зібрана вичерпна інформація: найцікавіші публікації з періодичних видань останніх років, які стосуються вибору професії, отримання хорошої освіти. Такі видання зручно використовувати як при проведенні масових заходів, так і в індивідуальній роботі з читачами.
В серії „Професія: твій вибір” вийшло три випуски інформаційно-бібліографічних посібників. Перший – охоплював професії, найбільш запитувані на ринку праці Республіки Комі. Другий – присвячений робітничим професіям. В третьому випуску мова йде про сільськогосподарські професії.
Мингелайте Р. Профессия: твой выбор // Библио-поле. – 2005. – № 7. – С. 10-11.


Бібліотека займає свою нішу в процесі інтеграції людей з обмеженими можливостями в активне життя суспільства. „Ми повинні виконати роль своєрідної бібліотерапевтичної служби” – вважає головний бібліотекар Бєлгородської державної юнацької бібліотеки.
Була започаткована співпраця цього колективу з обласним об’єднанням молодих інвалідів Завдяки спільним зусиллям проведено багато цікавих заходів, які допомагають людям з обмеженими можливостями адаптуватися в сучасному світі, відчути себе рівноправними особистостями. Молоді інваліди дізналися про бібліотеку, її можливості та послуги.
В результаті співпраці склалися взаєморозуміння і добрі відносини у бібліотекарів і читачів. Кожна молода людина з обмеженими можливостями розглядається в бібліотеці як рівноправний користувач, а не об’єкт соціальної допомоги.
Смоляков Н. Душу исцелит добро // Библио-поле. – 2005. – № 7. – С. 12-13.


Часто ми забуваємо, що саме книжкова виставка в першу чергу є засобом реклами літератури, фондів і можливостей бібліотеки.
Прочитавши цю статтю, ви зможете освіжити свої знання про книжкову виставку або й дізнатися дещо нового.
Наприклад, носії інформації не завжди мають яскравий і привабливий вигляд. „Оживити” таку експозицію можна за допомогою кольорового фону. Залежно від того, які кольори ви використаєте в оформленні виставки – досягнете певного емоційного стану відвідувача.
Також потрібно враховувати особливості зорового сприйняття. Перераховані найбільш вдалі щодо цього позиції. Наприклад, ви дізнаєтеся яка частина експозиції приверне найбільшу увагу, і відповідно до цього на ній потрібно розмістити найважливішу інформацію.
Цікаве спостереження. Стелажі, які стоять один біля одного сприймаються читачами як єдине ціле, і, на їх думку, книги повинні розміщуватися по горизонталі. Спеціалісти, навпаки, розглядають кожен стелаж як окрему одиницю і книги розміщують по вертикалі, починаючи з верхньої полиці.
В публікації розглядаються й інші теоретичні аспекти оформлення книжкових експозицій, а також досвід російських колег.
Гайворонская Т. Книжная выставка: в поисках нового образа // Библио-поле. – 2005. – № 7. – С. 14-16.


Рубрика „Заочна школа завідуючого сільською бібліотекою. Експозиції” друкує презентацію тематичної виставки „В честь девы, милой сердцу и прекрасной”, яка відбувалася в рамках міського огляду-конкурсу „Бібліотекар року”. Виставка присвячена 190-річчю з дня народження Михайла Юрійовича Лермонтова. Виставка розповідає про кохання, про почуття великого поета, виражені так яскраво і своєрідно в його інтимній ліриці.
„В честь девы, милой сердцу и прекрасной»: Презентация тематической книжной выставки // Библио-поле. – 2005. – № 7. – С. 11-22.


Бібліотерапія (лікування книгою) все більше привертає увагу бібліотечних працівників. На думку спеціалістів, це – перш за все одна з перспективних форм роботи на сучасному ринку бібліотечних послуг.
Прочитавши статтю, Ви ознайомитеся з методами індивідуальної та групової терапії, які використовують у своїй роботі алтайські бібліотекарі.
Так, з урахуванням індивідуальних особливостей сприйняття літератури, бібліотерапевт може скласти план читання (наведено чотири його частини).
Читачі можуть самі підібрати книги до душі, якщо в бібліотеці є відповідна картотека художніх творів. Наприклад, проблемно-психологічна картотека „Розуміючий світ”. Вона включає такі розділи: зі мною щось відбувається, як перемогти сором’язливість, батьки під мікроскопом...
В процесі індивідуальної терапії бібліотекар пропонує спочатку одну книгу, спостерігає як вона впливає на особистість, а потім – переходить до наступної книги.
Цікавим методом групової терапії є метод ототожнення себе з персонажем. Він особливо актуальний в роботі з підлітками.
Метод групових обговорень у фокус-групах. Фокус-група – це нестандартне інтерв’ю з групою до 12 чоловік, коли фокусується увага на будь-якій темі.
З читачем бібліотекарю потрібно спілкуватися як з рівним, щоб у нього не виникло відчуття, що він „пацієнт”, і його „лікують”.
Психологічну підтримку читачам можуть надати і спеціально організовані в бібліотеці лекції і курси.
Гайворонская Т. Со мною вот что происходит…: Библиотерапия – одно из направлений деятельности библиотеки // Библио-поле. – 2005. – № 8. – С. 10-13.


Протягом останніх двох років в Росії реалізується масштабна адміністративна реформа. Стосовно масових закладів культури її правову основу складає Федеральний закон від 6 жовтня 2003 року № 131-03 „Про загальні принципи організації місцевого самоуправління в Російській Федерації”.
Під рубрикою „Держава. Бібліотеки. Суспільство” журнал „Бібліотека” відкриває дискусію про становище вітчизняних бібліотек в умовах реалізації нових правових законів. Редакція має намір друкувати офіційні документи і методичні розробки, статті і інтерв’ю спеціалістів, листи читачів, а головне – розкрити конкретний досвід здійснення перетворень.
Зокрема, № 11 журналу публікує такі статті з цього питання:
Зайцев В.Н. О необходимых гарантиях деятельности библиотек в связи с реформой бюджетной сферы // Библиотека. – 2005. – С. 7-9.
Бредихина Н. В условиях административных изменений: теория и практика // Библиотека. – 2005. – С. 10-11.
Высоцкая Е. Проблемы функционирования ЦБС и реорганизация местного самоуправления // Библиотека. – 2005. – С. 12-13.


Спеціалістами кафедри книгознавства і бібліотечно-інформаційної діяльності Хабаровського державного інституту мистецтв і культури проведено дослідження з метою вивчення можливостей підвищення кваліфікації бібліотечних спеціалістів.
Основою для дослідження стала інформація, представлена на сайтах російських бібліотек і сайтах різних організацій в мережі Інтернет.
Серед переглянутих 50 сайтів, важлива інформація представлена на 30.
Були визначені критерії аналізу інформації освітніх проектів.
Для дослідників важливо було встановити: хто (організація) сьогодні займається підвищенням кваліфікації бібліотечних спеціалістів, як (на основі яких форм навчання) здійснюється навчання, на кого ( які категорії бібліотечних кадрів) націлені програми навчання і яка тематика (проблематика) занять, що проводяться.
Щодо першого критерію, то підвищенням кваліфікації найкраще займаються спеціалісти обласних/крайових бібліотек Росії.
На сучасному етапі існує багато форм організації безперервної освіти спеціалістів. Найбільш використовуваними формами є: тренінг-семінари (18,8 %); практикуми (15 %); семінари-практикуми (11,3 %); семінари з актуальних проблем (9,4 %); майстер-класи (5,6 %) тощо.
Аналізуючи тематику занять, визначилися, що пріоритетним напрямом є нові інформаційні технології (80 % занять, що проводяться).
Також дослідники зробили висновки щодо умов організації навчання, хоча така інформація представлена не на усіх сайтах.
Таким чином, проблеми підвищення кваліфікації бібліотечно-інформаційних спеціалістів вирішуються бібліотеками з урахуванням їх можливостей.
Терехова И.В. Взгляд на систему «повышения квалификации» через призму Интернет-ресурсов // Молодые в библиотечном деле. – № 4. – С.59-63.


В статті „Нетрадиційні виставки” завідуюча відділом ЦМБ ім. Маяковського розповідає про оригінальні виставки, які були організовані цим колективом.
Однією з перших була виставка присвячена свині і називалася „Хрюкающая надежда человечества”. Приватна колекція іграшкових поросят стала основою експозиції.
До Дня сміху 2001 року приурочили виставку шляп „Шляпы, шляпищи и шляпки”. Бажаючі могли познайомитися з літературою про історію одягу, моду. В експозиції використані реквізити надані театрами міста.
Інтерес у місцевих жителів викликали усі виставки „Чебоксари спортивні”, які протягом декількох років бібліотека організовувала спільно з Міністерством фізичної культури і спорту ЧР і Управлінням фізичної культури м. Чебоксари.
Для садівників і городників міста проводяться „Садівничі бесіди”. До таких зустрічей готується і відповідна виставка.
„Мозаїка квітів” – виставка, яка теж стала в бібліотеці традиційною. Крім літератури з квітникарства, тут можна отримати консультацію по їх вирощуванню.
Неабиякий ажіотаж викликала виставка „Два портрета на фоні Росії” до 110-річчя В. Маяковського. Виставка була присвячена поету і його тезці – Президенту Росії В. Путіну.
І читачі, і городяни і ЗМІ відмітили неординарність виставки, хоча її можна визначити як традиційну – книжно-ілюстративну. Ідея виставки полягала у співставленні двох видатних Володимирів Володимировичів.
Офіційні матеріали і монографії розміщені поруч з анекдотами. Крім виступів і творів були представлені фотографії, репродукції живописних і скульптурних портретів персонажів виставки. Вийшло несподівано і цікаво.
Гольман О.Ю. Нетрадиционные выставки // Новая библиотека. – 2006. – № 1. – С. 21-24.


Розглядаються питання якості управлінської діяльності у відповідності до вимог міжнародного стандарту ИСО 9001-2000.
Своїм досвідом ділиться директор Псковської обласної універсальної наукової бібліотеки. Вона детально зупинилася на самооцінці діяльності бібліотеки і, зокрема, на роботі з персоналом.
Павлова В. Как добиться лучших результатов?: (теория эффективного управления на практике) // Новая библиотека. – 2005. – № 12. – С. 14-18.

 

back | top
назад | на початок Design