Бібліотечному фахівцю

Бібліотечний фонд - сукупність документально-інформаційних ресурсів (книг, документів, рукописів, аудіовізуальних матеріалів, інших носіїв інформації)
Розділи сайту

Закрити 1. Офіційна інформація

Закрити 2. Бібліотеки України

Закрити 3. Національні бібліотеки

Закрити 4. Сторінка дослідника

Закрити 5. Методисти рекомендують

Закрити 6. Статистична аналітика

Закрити 7. Бібліотечна планета

Закрити 8. Бібліолоція

Закрити 9. Бібліографи презентують

Мастрід

Закрити Інновації/проекти

Закрити Бібліотечний простір

Закрити ЕСМаР

Закрити Лауреати конкурсу

Закрити Нагороди і звання

Нове на сайті

Виставлено:

[05.07.2024]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в липні 2024 року

[24.06.2024]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (104) 2024

[22.12.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (102) 2023

[29.11.2023]

Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2024 рік.

Для цього необхідно

[03.10.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (101) 2023

[18.09.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за III квартал 2023 року

[05.07.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (100) 2023

[19.06.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за II квартал 2023 року

[20.05.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу

[06.05.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в травні 2023 року

[05.04.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (99) 2023

[16.03.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в березні 2023 року

[16.03.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року

[27.02.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в лютому 2023 року

[17.01.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (98) 2022

[23.12.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в грудні 2022 року

[21.12.2022]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року

[18.11.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в листопаді 2022 року

[04.11.2022]

Список статей з зарубіжної фахової періодики 3 квартал 2022 рр.

[05.10.2022]

Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2023 рік.

Для цього необхідно

[04.10.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (97) 2022

[10.09.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в вересні 2022 року

[03.08.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в першому півріччі 2022 року

[11.07.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (96) 2022

[29.06.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (95) 2022

[23.12.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (94) 2021

[16.12.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в грудні 2021 року

[06.12.2021]

РЕДАКЦІЙНА ПЕРЕДПЛАТА ЖУРНАЛУ «БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА» НА 2022 РІК

[01.12.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в листопаді 2021 року

[20.10.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в жовтні 2021 року

[27.09.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (93) 2021

[01.09.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в серпні 2021 року

[06.07.2021]

«Перелік стандартів з довідково-інформаційної, бібліотечної, видавничої справи і суміжних галузей» / (чинні в Україні станом на 01.07.2021 р.)

[30.06.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в червні 2021 року

[23.06.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (92) 2021

[31.05.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в травні 2021 року

[07.05.2021]

XІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Бібліотека і книга в контексті часу»

[29.03.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (91) 2021

[22.12.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (90) 2020

[02.10.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (89) 2020

[22.06.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (88) 2020

[22.06.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (87) 2020

[29.01.2020]

Методична служба: індикатор та імпульс інноваційної культури в умовах децентралізації.

[29.01.2020]

Сучасна публічна бібліотека від А до Я.

[29.01.2020]

Сучасна публічна бібліотека: виклики, можливості, досягнення: С 89 матеріали VIІ Всеукр. шк. методиста, 7–11 жовтня 2019 р.

[16.12.2019]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (86) 2019

[18.09.2019]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (85) 2019

[16.05.2019]

Інформаційно-аналітичний бюлетень: СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В БІБЛІОТЕКАХ (Випуск 50) [.pdf]

Огляд НДР за 2010-2015 рр. [.pdf]

[27.03.2019]

Бібліотечна планета, номер 1 за 2019 рік

[22.12.2018]

Бібліотечна планета, номер 4 за 2018 рік

[27.11.2018]

Семінар «Актуальні питання охорони книжкових пам’яток».

[04.10.2018]

Бібліотечна планета, номер 3 за 2018 рік

[14.03.2018]

До відома авторів журналу

Інформація від майстра
Відвідувачі

   відвідувачі

   відвідувач online


Page Rank Check
Запитання-відповіді


В цьому розділі можна поставити фахові питання. Для цього необхідно скористатися браузером Mozilla Firefox або ел. скринькою НМВ: method@nplu.org
Питання, що стосуються роботи ЕСМаР, надсилайте на ecmap@nplu.org
Шановні колеги, перш ніж поставити питання, пропонуємо скористатись Пошуком, чи не знаходиться вже готова відповідь у базі "Запитання-відповіді". Пошук здійснюється за ключовими словами.
P.S.: Увага! З метою надання більш чітких відповідей, просимо в питаннях конкретизувати регіон, вид Вашої бібліотеки за призначенням (публічна, спеціальна, спеціалізована) та за значенням (обласна, міська, районна, селищна, сільська).
P.P.S.: Питання "де знайти в електронному вигляді, в інтернеті, в бібліотеці" вважаються тролінгом і видаляються.

Питання №7862 Nina 20/11/2024 × 11:22
Доброго дня. Які типові норми часу передбачені на створення буктрейлера та відеопрезентації (до 5 хв.)?
Питання №7861 Liliya 08/11/2024 × 10:38
Добрий день, колеги. Якщо після інвентаризації фонду структурного підрозділу виявлена недостача, то акт на списання цих документів підписує комісія по списанню, яка діє в бібліотеці, чи комісія, яка проводила дану інвентаризацію фонду? Дякую за відповідь.

Відповідь. Звертаємо Вашу увагу на те, що інвентаризація і списання - два різних процеси. Інвентаризацію проводить комісія з інвентаризації відповідно до наказу Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#Text ). Процедура списання встановлюється у кожній територіальній громаді відповідним органом місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада). На пленарній сесії місцева рада затверджує Положення/Порядок списання комунального майна громади. У цьому документі встановлюють механізм списання майна, а саме визначають:

• майно, яке може списуватися за рішенням керівника установи без отримання згоди;

• перелік документів, які необхідно надати для отримання дозволу на списання, тощо.
Питання №7860 anna 25/10/2024 × 14:25
Чи є обов’язковими медичні огляди працівників відділу обслуговування бібліотеки  в умовах воєнного стану ? Дякую за відповідь.
Відповідь. Відповідно до п.21 Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженого постановою КМУ від 23 травня 2001 р. № 559, працівники закладів культури, що безпосередньо займаються обслуговуванням відвідувачів, мають проходити обов'язкові профілактичні медичні огляди. Періодичність таких оглядів для цієї категорії встановлена п. 17.3 Переліку необхідних обстежень лікарів-спеціалістів, видів клінічних, лабораторних та інших досліджень, що необхідні для проведення обов’язкових медичних оглядів, та періодичність їхнього проведення, затвердженому наказом МОЗ від 23 липня 2002 року № 280 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 08 листопада 2023 року№ 1925). Зверніть увагу, що наказ МОЗ від 08.11.2023 № 1925 набрав чинності 01.10.2024 та значно послабив вимоги щодо проходження періодичних медичних оглядів працівниками закладів культури, що безпосередньо займаються обслуговуванням відвідувачів. Так, 1 раз на рік необхідно загальне обстеження терапевта або лікаря загальної практики сімейної медицини; флюорографія - 1 раз на рік при належності до груп підвищеного ризику розвитку туберкульозу, в тому числі діагностики латентної туберкульозної інфекції, у відповідності до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я; серологічні дослідження крові на інфекційні хвороби - сифіліс 1 раз на рік. Воєнний стан не впливає на порядок проходження обов’язкових медичних оглядів.
Питання №7859 NINA 21/10/2024 × 19:24
http://publickk21.blogspot.com
Добрий день. Чи може директор Публічної бібліотеки працювати за сумісництвом (суміщенням) в бібліотеці бібліотекарем через відсутність працівників (половина складу працівників звільнилась через вихід на пенсію)?
Відповідь. 1. Відповідно до наказу Мінкультури від 18.10.2005 № 745 доплати у розмірі до 50 відсотків посадового окладу (тарифної ставки) за суміщення професій (посад) не встановлюються керівникам бюджетних установ, закладів та організацій культури, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ, закладів та організацій, їх заступникам.

2. Після прийняття нової редакції статті 102-1 Кодексу законів про працю України (відповідно до Закону № 2352-IX від 01.07.2022) постановою КМУ від 2211.2022 № 1306 була визнана такою, що втратила чинність постанова КМУ від 03.04.1993 № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій». Тому законодавством наразі не обмежено роботу за сумісництвом керівників підприємств, установ, організацій (крім норм Закону України "Про запобігання корупції"). Але у разі роботи за сумісництвом працівник виконує, крім основної, іншу оплачувану роботу на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця — фізичної особи (див ч. 1 ст. 102-1 КЗпПУ). Тож робочий час на посаді директора бібліотеки і на посаді за сумісництвом не має збігатися.
Питання №7858 Tetyana 21/10/2024 × 12:41
Добрий день. Прошу Вашої допомоги. Я бібліотекарка ІІ категорії. Два роки знаходжусь у декретній відпустці. У мене з’явилась можливість вийти на роботу на неповний робочий день. Чи можу я працювати зберігаючи один рік відпустки для догляду за дитиною? Зараз на моїй посаді працює новоприйнята людина.
Відповідь. Так, відповідно до частини 8 ст. 179 КЗпП та ч. 4 ст. 18 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 р. № 504/96-ВР за бажанням жінки або осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною, у період перебування їх у відпустці для догляду за дитиною вони можуть працювати на умовах неповного робочого часу або вдома.

Про дострокове припинення такої відпустки Ви маєте повідомити свого роботодавця (або керівника бібліотеки не пізніш як за 10 календарних днів до дня дострокового припинення такої відпустки (ст. 179 КЗпП)) . Про свій намір Ви зазначаєте у відповідній заяві, на підставі якої роботодавець видає наказ про достроковий вихід з декретної відпустки.
Питання №7857 Natalia 15/10/2024 × 10:37
Добрий день. Підкажіть будь ласка який термін використання періодичних видань (бібліотека для дітей). В якому нормативному документі можна знайти відповідь?
Відповідь. Відповідно до Інструкції щодо застосування класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, придбання (передплата) періодичних видань для поповнення бібліотечних фондів (тобто, тільки для бібліотек) здійснюється за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування». При цьому в Україні діє Класифікація індивідуального споживання за цілями (КІСЦ), затверджена наказом Держкомстату від 29.12.2007 № 480. Відповідно до вказаного нормативного акту «для створення національної класифікації, відповідно до рекомендацій Євростату, було використано європейську класифікацію COICOP-HBS-2003 у незмінному вигляді». Згідно КІСЦ та європейських стандартів періодика (газети, журнали та інші періодичні видання) відноситься до товарів короткострокового користування. Тобто, періодичні видання не є предметом довгострокового користування. Газета має строк корисного використання кілька днів, журнал – кілька місяців. Після цього вони стають неактуальними та набувають ознак архівного документу, тобто, документу, який уже виконав свою функцію, але може зберігатися як об’єкт, що становить певну наукову або історичну цінність. Періодичні видання для окремих бібліотек стають предметом саме довгострокового (депозитарного) зберігання: - національні, державні та обласні універсальні наукові бібліотеки зберігають обов’язкові примірники періодичних видань, отриманих ними відповідно до Закону України «Про обов’язковий примірник документів» та постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2002 № 608 «Про порядок доставляння обов’язкових примірників документів»; - центральні бібліотеки (обласні універсальні наукові, центральні бібліотеки територіальних громад) зберігають примірники місцевих періодичних видань як частину краєзнавчого фонду відповідного краю на підставі наказу Міністерства культури і мистецтв України від 11.06.1996 № 314 «Про затвердження Положення про краєзнавчу роботу бібліотек системи Міністерства культури і мистецтв України». Зберігання іншими бібліотеками періодичних видань не передбачено жодними нормативно-правовими актами.
Питання №7856 Lyudmyla 11/10/2024 × 12:13
Добрий день. підкажіть, будь ласка:
Чи має право бібліотека ПТУ видавати здобувачам освіти стару (1991р.в.) спеціалізовану технічну літературу на російській мові, якщо такої технічної літератури для навчального процесу на українській мові ще взагалі немає в Україні? Викладачі, зокрема, рекомендують користуватися для здобувачів освіти саме такою технічною літературою.
Наприклад : Воскобойников В.В. Устройство и обслуживание оборудования АЄС.-М.:Высш.шк.,1991.
Відповідь. Бібліотека ПТУ є структурним підрозділом вказаного закладу освіти та провадить свою діяльність відповідно до законодавства, наказів керівника ПТУ. Чинним законодавством не передбачено обмежень щодо надання доступу громадянам України до бібліотечних фондів. Також до компетенції бібліотекаря не належить питання визначення переліку документів для опрацювання здобувачами освіти. Разом із тим, звертаємо увагу на Перелік книжкових видань, зміст яких спрямований на ліквідацію незалежності України, пропаганду насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини, який веде та оприлюднює на своєму вебсайті Держкомтелерадіо: https://comin.gov.ua/administrativni-poslugi/vidacha-vidmovi-u-vidachi-dozvoliv-na-vvezennya-vidavnichoyi-produkciyi-shcho-maye-pohodzhennya-abo-vigotovlena-taabo-vvozitsya-z-teritoriyi-derzhavi-agresora-timchasovo-okupovanoyi-teritoriyi-ukrayini/perelik-vidan-ne-rekomendovanih-do-vvezennya-v-ukrayinu
Питання №7855 Olya 10/10/2024 × 10:04
Добрий день. Скажіть, будь ласка, яка процедура закриття бібліотечних пунктів? Дякую.
Відповідь. Бібліотечний пункт – форма нестаціонарного бібліотечного обслуговування. Він може бути як окремим структурним підрозділом бібліотеки, так і входити до складу якогось структурного підрозділу, наприклад, відділу нестаціонарного обслуговування. Затвердження структури бібліотеки перебуває у компетенції органу місцевого самоврядування. Процедура закриття бібліотечного пункту також встановлюється відповідним органом місцевого самоврядування. Вона може бути виписана в статуті бібліотеки. Оскільки бібліотечний пункт не є бібліотекою, його закриття не погоджується з Міністерством культури та стратегічних комунікацій України, він також не включається до базової мережі закладів культури. Разом із тим, звертаємо увагу, що органи місцевого самоврядування мають дотримуватися Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні, затверджених постановою КМУ від 06.02.2019 № 72. Зокрема, відповідно до п. 5 вказаних нормативів: «у населених пунктах чи житлових масивах, де публічні бібліотеки відсутні, бібліотечне обслуговування населення здійснюється за допомогою нестаціонарних форм (бібліотечний пункт, пересувна бібліотека тощо)».
Питання №7854 Viktoria 02/10/2024 × 22:03
Чи потрібно зберігати особову справу бібліотекаря, який звільнився? Дякую за відповідь.

Відповідь. Після звільнення працівника до його особової справи долучають копію наказу про звільнення.

Особові справи звільнених працівників зберігають у кадровій службі (директора бібліотеки) протягом двох років після звільнення, після чого передаються до архівного підрозділу (архіву) організації (п. 1 гл. 4 розділу VI Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організація , затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5.

Дозволимо нагадати, що документи особової справи зберігають 75 років після звільнення працівника (відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5).
Питання №7853 Sofia 25/09/2024 × 17:00
Чи можна переносити додаткову відпустку за роботу на комп’ютері на наступний рік? Дякую.

Відповідь. Щорічна відпустка, у тому числі і додаткова, може бути перенесена у випадках, визначених ст. 11 Закону України "Про відпустки"/Режим доступу: https://webmail.meta.ua/read_body.php?mailbox=INBOX&passed_id=34462&PG_SHOWALL=0&newsort=0&startMessage=1 .
Питання №7852 Alina 25/09/2024 × 14:05
у якому правовому документі можна знайти визначення «ненормований робочий день»?
Відповідь. Визначення терміну "ненормований робочий день" міститься в Рекомендаціях щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджених наказом Мінпраці та соціальної політики України від 10.10.97 р. № 7 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0007203-97#Text ).

Ненормований робочий день – це особливий режим робочого часу, який встановлюється для певної категорії працівників у разі неможливості нормування часу трудового процесу. У разі потреби ця категорія працівників виконує роботу понад нормальну тривалість робочого часу (ця робота не вважається надурочною).
Питання №7851 Larisa 25/09/2024 × 10:11
http://www.krocschool14.pp.ua
Добрий день! Підкажіть, будь ласка, працюю 15 років на посаді шкільного бібліотекаря, до цього працювала 8 років учителем. Чи маю право на отримання 30% надбавки за вислугу років?
Відповідь. Відповідно до ПОРЯДКУ виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек (затверджено постановою КМУ від 22.01.05 р. № 84 /режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/84-2005-%D0%BF#Text ): за наявності бібліотечного стажу роботи понад 15 років доплата становить – 20 % .

Основним документом для визначення стажу бібліотечної роботи є трудова книжка та інші документи, що відповідно до чинного законодавства підтверджують стаж саме бібліотечної роботи. Відповідальність за обчислення стажу зазначеній категорії працівників покладається на роботодавця.
Питання №7850 Olga 23/09/2024 × 16:36
 Добрий день. Підкажіть, будь ласка, чи може директор публічної бібліотеки (сільської ради) працювати на 0,5 ставки?
P.S. Директор – єдиний працівник бібліотеки.
Дякую.

Відповідь. Так, директор, як і інші працівники, має право працювати на умовах неповного робочого часу. Таке право надає стаття 56 Кодексу законів про працю України. У той же час, директор – особлива посада і потреба у виконанні директорських функцій може виникнути у будь яку хвилину протягом доби.

З огляду на перелік завдань і функцій директора бібліотеки, передбачених Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 81 "Культура та мистецтво" (затверджено Наказом Міністерства культури і мистецтв України 14.04.2000 N 168), маємо великі сумніви щодо ективної професійної діяльності директора, який змушений працювати неповний робочий день/тиждень (0,5 ст. ).
Питання №7849 lena 23/09/2024 × 14:24
Якими нормами  робочого часу слід користуватися в умовах війни в публічній бібліотеці? Дякую.
Відповідь. Нормальна тривалість робочого часу у період дії воєнного стану може бути збільшена до 60 годин на тиждень лише для працівників, зайнятих на об’єктах критичної інфраструктури (в оборонній сфері, сфері забезпечення життєдіяльності населення тощо).

Тривалість робочого часу для інших працівників (у т.ч. бібліотекарів) у період війни не може перевищувати 40 годин на тиждень.

Також в період дії воєнного стану не застосовуються норми статей 71-73 КЗпП. Додатково скасовано:

- заборону роботи у вихідні дні;

- скорочений робочий день напередодні святкових, неробочих і вихідних днів;

- перенесення вихідного дня, якщо святковий або неробочий день збігається з вихідним днем;

- обмеження для надурочних робіт.

Пропонуємо ознайомитись із ст. 6 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (редакція від 24.12.2023), режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2136-20#Text ).
Питання №7848 Tetyana 11/09/2024 × 08:11
Доброго дня. Я працюю бібліотекарем більше року по 9 розряду у відділі обслуговування користувачів міської публічної бібліотеки. Маю вищу освіту спеціаліста(не за фахом),  але навчаюсь на магістра по професії (в грудні місяці захист диплому).У відділі якому я працюю звільнилося місце завідувача. Скажіть, будь ласка, чи можу я займати посаду завідувача і по якому розряду? І як довго може бути відділ без завідувача в штаті якого три працівника?
Рішення про призначення працівника на певну посаду приймає роботодавець. У Вашому випадку це – особа, яка має повноваження видавати накази з кадрових питань (директор бібліотеки чи керівник відповідного виконавчого органу міської ради, у разі якщо бібліотека не має статусу юридичної особи, а її директор не наділений повноваженнями роботодавця). Відповідно до ст. 22 Кодексу про працю України (КЗпПУ) роботодавець має право вільного вибору серед кандидатів на зайняття робочого місця (посади). Разом із тим статтею 42 КЗпПУ регламентовано, що вимоги до компетентностей, обов’язків та кваліфікацій працівників визначаються професійними стандартами. За відсутності професійних стандартів такі вимоги можуть визначатися кваліфікаційними характеристиками. Наразі розробка професійного стандарту «Бібліотекар» триває, а тому залишається чинним випуск 81 «Культура та мистецтво» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України від 14.04. 2000 р. № 168. Так, для претендента на посаду завідувача відділу встановлені наступні вимоги: 1. Повинен знати: чинне законодавство в галузі культури, бібліотечної діяльності; теорію та практику бібліотечної справи; основи економіки, організації праці та управління; основи трудового законодавства; технологію бібліотечних процесів; питання механізації та автоматизації бібліотечних процесів; досвід вітчизняних та світових бібліотек; правила внутрішнього трудового розпорядку; правила і норми охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту. 2. Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж бібліотечної роботи: для спеціаліста не менше 1 року, бакалавра - не менше 3 років. Також інформуємо, що законодавством не встановлено строк заповнення вакантної посади.
Питання №7847 Viktoria 04/09/2024 × 10:24
http://cbsbook.com.ua
 Добрий день!У нас таке питання: чи може бути методистом  бібліотекар з фаховою базовою вищою освітою з великим стажем роботи (понад 20 чи 30 років)? Чи на цю посаду маємо брати спеціаліста тільки з повною вищою освітою?Також питання  щодо бібліографа. Якщо працівник з фаховою вищою освітою і стажем роботи понад 30 років у бібліотеці, чи може бути переведений з посади провідного бібліотекаря одразу на посаду провідного бібліографа? Дякуємо за відповідь!
Відповідь. 1. Так, може бути. Відповідно до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 81 "Культура та мистецтво" (затверджено Наказом Міністерства культури і мистецтв України 14.04.2000 N 168) методист повинен мати базову вищу освіту відповідного напряму підготовки (бакалавр, молодший спеціаліст) без вимог до стажу роботи.

2. На жаль, відповідно до вищезгаданого Довідника кваліфікаційних характеристик посада провідного бібліографа вимагає стаж роботи за професією бібліографа 1-ї категорії для спеціаліста не менше 1 року. У той же час це питання може бути вирішено Вашим роботодавцем. Спонукати керівництво до прийняття позитивного рішення може – наявність у провідного бібліотекаря практичного досвіду в царині довідково-бібліографічного та інформаційного обслуговування читачів (проведення бібліотечних уроків та оглядів літератури, виконання бібліографічних довідок, організація днів/тижнів нової книги і т.п.).
Питання №7846 Tetyana 28/08/2024 × 13:00
Добрий день. Маю питання: якщо працівник відмовляється працювати за суміщенням чи має він письмово повідомити про це керівника бібліотеки? Дякую.
Відповідь. Так. У разі припинення суміщення за ініціативою працівника, той має написати заяву на ім’я роботодавця, а роботодавець має видати наказ про припинення суміщення.
Питання №7845 Viktoria 23/08/2024 × 09:58
http://cbsbook.com.ua
 Добрий день!Останнім часом в суспільстві все більше використовують фемінітиви для назв професій. Наші користувавчі і в соцмережах, і при особистому зверненні теж ставлять питання щодо використання фемінітивів: бібліотекар, бібліограф, редактор каталогів. Чи все ж таки бібліотекарка, бібліографка, редакторка?
Чи врегульовано законодавчо використання фемінітивів в назвах професій? Який запис повинен бути в трудовій книжці, в посадовій інструкції?Дякуємо за відповідь!
Відповідь. Дозволимо нагадати, що в Україні діє Класифікатор професій (КП) ДК 003:2010 (затверджено та надано чинності наказом Держспоживстандарту України 28.07.2010 № 327, Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text ). За основу розроблення КП було прийнято Міжнародну стандартну класифікацію професій (ISCO 88: International Standard Classification of Occupations/ILO, Geneva), яку Міжнародна конференція статистики праці Міжнародного бюро праці рекомендувала для переведення національних даних у систему, що полегшує міжнародний обмін професійною інформацією.

Відповідно до Розділу 3 ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ КП: професійні назви робіт наводяться у чоловічому роді, окрім назв, які застосовуються виключно у жіночому роді (економка, нянька, покоївка, сестра-господиня, швачка). На підприємствах, в установах та організаціях записи про роботу вносять в установленому порядку до трудових книжок працівників відповідно до професійних назв робіт, зазначених у додатках А і Б ДК 003:2010 .

У той же час, за потребою користувача, при внесення запису про назву роботи до кадрової документації окремого працівника, професійні назви робіт можуть бути адаптовані для означення жіночої статі особи, яка виконує відповідні роботи (відповідно до пункту 4 параграфа 32 Українського правопису, схваленого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 427). Наприклад, інженер-інженерка, верстатник широкого профілю-верстатниця широкого профілю, соціолог-соціологиня. Якщо у особи під час працевлаштування виникло бажання адаптувати назву роботи для означення жіночої статі, то вона має написати відповідну заяву.

Додатково звертаємо Вашу увагу на роз’ясненнях від Інституту ім. О.О.Потебні Національної академії наук України щодо фемінативів в сучасній українській мові /Режим доступу: https://www.inmo.org.ua/news/%D0%BF%D1%80%D0%BE-%D1%84%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8-%D0%B2-%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%96%D0%B9-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B9-%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%96.html
Питання №7844 galyna 19/08/2024 × 12:04
Доброго дня, скажіть будь ласки, чи може в.о.директора ЦБС працювати за сумісництвом в клубному закладі
Відповідь. Працівник має право укласти трудовий договір на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачає законодавство, колективний договір або угода сторін, щоб реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці (ч. 2 ст. 21 Кодексу законів про працю України; КЗпП).

До 25 листопада 2022 року діяла постанова КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.1993 № 245, яка обмежувала роботу за сумісництвом для працівників державних підприємств. Мінсоцполітики поширювала дію Постанови № 245 і на комунальні підприємства. Однак вона втратила чинність. Тому з 25 листопада 2022 року законодавство не обмежує тривалості роботи за сумісництвом.

Нагадуємо, що у разі роботи за сумісництвом працівник виконує, крім основної, іншу оплачувану роботу на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця — фізичної особи (ч. 1 ст. 102-1 КЗпП). Тож робочий час на посаді директора і на посаді за сумісництвом не має збігатися.
Питання №7843 Olha 09/08/2024 × 12:06
Чи може директор відмовити зав. філії у наданні відпустки в серпні, пояснюючи це, що нема ким замінити. Чи це правомірно ? Дякую за відповідь.
Відповідь. Відповідно до ст. 10 ЗУ "Про відпустки" щорічні основна та додаткові відпустки надаються працівникові з таким розрахунком, щоб вони були використані, як правило, до закінчення робочого року (робочий рік відлічується з дня укладення трудового договору - ст. 6 вказаного ЗУ).

Черговість надання відпусток визначається графіками, які затверджуються власником або уповноваженим ним органом за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників. При складанні графіків ураховуються інтереси виробництва, особисті інтереси працівників та можливості для їх відпочинку. Конкретний період надання щорічних відпусток у межах, установлених графіком, узгоджується між працівником і власником або уповноваженим ним органом, який зобов'язаний письмово повідомити працівника про дату початку відпустки не пізніш як за два тижні до встановленого графіком терміну.
Питання №7842 Sofia 08/08/2024 × 12:11
Добрий день. Будь ласка підкажіть мінімальний термін використання аудіовізуальних творів в бібліотеці . Дякую.
Відповідь. Пропонуємо ознайомитись із Додатком 2 «ТИПОВІ СТРОКИ корисного використання нематеріальних активів суб'єктів державного сектору» до Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб'єкта державного сектору (затверджено Наказом Міністерства фінансів України 23.01.2015 № 11 /Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-15#Text
Питання №7841 Vika 07/08/2024 × 15:23
Доброго дня! В зв 'язку з ліквідацією ЦБС, зміною власника, закриттям багатьох бібліотек та об'єнанням книжкових фондів, з переведенням фонду на УДК, списанням російськомовної літератури, в інвентарних книгах вже немає місця для відзначення тих чи інших дій (передача, переобліки, відмітки актів). Чи можна після переобліку фонду вписати книжковий фонд у нові інвентарні книги з присвоєнням книгам нового інвентарного номера? При цьому не вносити зміни в сумарні книги. Старі інвентарні книги потрібно зберігати довічно, але працювати з ними вже не можливо через їхню зношеність (їм більше 50 років). Будемо щиро вдячні за відповідь.
Відповідь. Ваше питання потребує низки суттєвих уточнень. Відповідний запит надіслано на Вашу ел. скриньку.
Питання №7840 Nataliya 24/07/2024 × 16:11
http://ounb.lutsk.ua
Добрий день. Будь ласка, дайте відповідь, чи правомірно у бібліотеці виплатити разову матеріальну допомогу зі спецфонду? Будемо вдячні за відповідь.
Відповідь. Це можливо, але варто пам’ятати про групи, на які поділяються власні надходження бюджетних установ (див. п. 4 ст.13 Бюджетного кодексу України в редакції від 21.06.2024 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text )та обов’язковість дотримання черговості витрачання коштів спецфонду кошторису. Якщо має місце заборгованість з оплати праці, не вистачає коштів загального фонду на заробітну плату, комунпослуги та енергоносії - про виплату премій не може бути мова. Операції з коштами спеціального фонду кошторису — предмет особливої уваги ревізорів.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються в Положенні про преміювання. Зазвичай таке Положення оформлюють як додаток до Колективного договору.
Питання №7839 Milana 22/07/2024 × 22:02
Чи не могли би навести офіційне визначення терміну «методичні рекомендації»  та окреслити орієнтовно їх структуру ? Дякую за розуміння.
Відповідь. Пропонуємо скористатись «Українською бібліотечною енциклопедією» (УБЕ), стаття - Методичні рекомендації, режим доступу: https://ube.nlu.org.ua/ .
Питання №7838 Olga 22/07/2024 × 15:37
Питання: Чи передбачається індексація заробітних плат для бібліотекарів? Дякую.
Відповідь. У 2024 році індексацію відновили (див. ст. 39 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 р. № 3460-IX). Індексація проводиться відповідно до норм ЗУ "Про індексацію грошових доходів населення".

Зарплату індексують, коли величина індексу споживчих цін (ІСЦ) перевищила поріг індексації, який становить 103%.

В серпні 2024-го коефіцієнт індексації (103,8%) більший за поріг індексації (103%). Тому в серпні зарплату мають індексувати.
Питання №7837 Viktoria 22/07/2024 × 14:23
 Добрий день, шановні колеги!Провідний бібліотекар ( має вищу освіту, бібліотекар-бібліограф) отримує другу вищу освіту заочно без відриау від виробництва, не пов'язану з основною професійною діяльністю (психологія, другий (магістерський) рівень, вищий навчальний заклад 4 рівня акредитації знаходиться в нашому місті). Навчальний процес - 1,5 роки, успішно перейшла на 2 курс навчання. Попереду - сесія 2-го курса та переддипломна практика і захист диплома. Надайте, будь ласка, відповідь на 2 питання:1) Скільки днів повинно оплатити підприємство за перший рік навчання згідно довідок викликів ?2) Чи має право підприємство не надавати відпустку на написання диплому (4 місяці) у зв'язку з дефіцитом кадрів? Чи можна надати меншу  кількість днів?
Відповідь. ЗУ "Про відпустки" Стаття 15. Відпустка у зв'язку з навчанням у вищих навчальних закладах, навчальних закладах післядипломної освіти та аспірантурі

Працівникам, які успішно навчаються без відриву від виробництва у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формами навчання, надаються додаткові оплачувані відпустки:

1) на період настановних занять, виконання лабораторних робіт, складання заліків та іспитів для тих, хто навчається на першому та другому курсах у вищих навчальних закладах незалежно від рівня акредитації з заочною формою навчання - 30 календарних днів.

4) на період підготовки та захисту дипломного проекту (роботи) студентам, які навчаються у вищих навчальних закладах з вечірньою та заочною формами навчання першого та другого рівнів акредитації, - два місяці, а у вищих навчальних закладах третього і четвертого рівнів акредитації - чотири місяці.

Але зверніть увагу, що тривалість додаткових оплачуваних відпусток працівникам, які здобувають другу (наступну) вищу освіту за заочною (вечірньою) формою навчання у навчальних закладах післядипломної освіти та вищих навчальних закладах, що мають у своєму підпорядкуванні підрозділи післядипломної освіти, визначається як для осіб, які навчаються на третьому і наступних курсах вищого навчального закладу відповідного рівня акредитації.

Також закон не надає право роботодавцю зменшувати тривалість відпусток у зв'язку з навчанням у вищих навчальних закладах.
Питання №7836 Mariya 14/07/2024 × 15:51
Я працювала на посаді бібліотекаря як сумісник. Зараз отримала можливість працювати бібліотекарем як на основному місці роботи. Прошу підказати: краще звільнитись за сумісництвом і укласти новий трудовий договір чи просто написати заяву про переведення? І як бути із щорічною відпусткою, якою не встигла скористатись? Дякую за розуміння і підтримку.
Відповідь. Працівника, якого оформлено в бібліотеці сумісником, звільняти не потрібно, адже місце його роботи не змінилося і трудові відносини не припинялися, а змінилися лише умови праці. Роботодавець має право перевести працівника з роботи за сумісництвом на основне місце роботи. Для цього працівнику необхідно написати відповідну заяву, а роботодавцю видати наказ про переведення працівника з роботи за сумісництвом на основне місце роботи.

При переведенні працівника – сумісника на роботу на основне місце трудовий договір не припиняється, а продовжується і відповідно зберігається робочий рік, за який надається щорічна основна відпустка, оскільки дата прийняття на роботу залишається незмінною.

Якщо договір із сумісником було розірвано та укладено новий за основним місцем роботи, то відповідно до частини першої ст.24 Закону України від 15.11.1996 № 504/96 – ВР «Про відпустки» звільненому працівнику виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей.
Питання №7835 Alina 26/06/2024 × 12:14
Добрий день. Прошу уточнити питання щодо діловодства в бібліотеці. Чи потрібно на бібліотекарем, яка додатково працює за  внутрішнім сумісництвом оформлювати додаткову  особову картку? Дякую

Відповідь. Внутрішнє сумісництво — робота працівника за основним місцем роботи та за сумісництвом на одному й тому самому підприємстві.

У законодавстві є лише одна норма, на підставі якої вважається, що на внутрішніх сумісників потрібно заводити окрему особову картку – це п. 2.5. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом № 58 від 29.07.1993 р. «З кожним записом, що заноситься до трудової книжки на підставі наказу (розпорядження) про призначення на роботу, переведення і звільнення власник або уповноважений ним орган зобов’язаний ознайомити працівника під розписку в особистій картці (типова відомча форма № П-2, затверджена наказом Мінстату України від 27 жовтня 1995 року № 277 (v0277202-95), в якій має повторюватися відповідний запис з трудової книжки (вкладиша)».

Однак, редакція форми П-2, на яку посилається цей пункт 2.5. Інструкції, втратила чинність.

Оскільки робота за внутрішнім сумісництвом є роботою за окремим трудовим договором, то, приймаючи на роботу за сумісництвом працівника, для нього треба оформити окремий повний комплект облікової документації.

Тож звертаємо увагу на ст. 495 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту України від 12 квітня 2012 року № 578/5 та пункти 12-13 глави 2 розділу IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5.
Питання №7834 luda 20/06/2024 × 09:56
Доброго дня, шановні колеги! При списанні книжкового фонду з однієї причини  номер  актів у публічній бібліотеці і бібліотек-філй буде мати один номер? Якщо так, то яким документом керуватися?
Відповідь. Дане питання маєте узгодити з Вашою бухгалтерією. Звертаємо увагу на певний момент: якщо нумерація акту ПБ та її структурних підрозділів (бібліотек-філій) буде єдиним, то загальна сума списання БФ не має перевищувати суму списання, яка здійснюється за рішенням керівника ПБ (див. Положення про списання комунального майна Вашої громади).
Питання №7833 Viktoria 18/06/2024 × 19:04
Чи має право начальник відділу культури вимагати від бібліотекарів отримувати заробітну плату в певному банку? Чи має право бібліотекар самостійно визначати банк для отримання заробітної плати? Дякую за розуміння.
Відповідь. Відповідно ст. 25 Закону України «Про оплату праці» забороняється будь-яким способом обмежувати працівника вільно розпоряджатися своєю заробітною платою, крім випадків, передбачених законодавством.

Відповідно абзацу 6 статті 24 Закону України «Про оплату праці» за особистою письмовою згодою працівника виплата заробітної плати може здійснюватися через банки/небанківських надавачів платіжних послуг, які отримали право на відкриття і ведення обслуговування рахунків.

Отже, працівник вправі самостійно обрати банк через який бажає отримувати заробітну плату, написавши заяву та зазначивши реквізити особистого рахунку, на який роботодавець зобов’язаний виплачувати заробітну плату яка належить працівнику.
Питання №7832 Nata 12/06/2024 × 11:52
Добрий день, шановні колеги! Підкажіть, будь ласка, коли користувач надав для редагування список використаної літератури без сторінок чи без номерів журналів, потрібно бібліографу їх шукати самостійно в Інтернеті? Чи потрібно надіслати користувачу для доповнення даних, яких не вистачає до бібліографічного опису? Велике дякую!
Відповідь. Дане питання маєте вирішувати на місці, адже умови реалізації даної послуги зазвичай прописується в певному положенні або інструкції.
Питання №7831 _ 03/06/2024 × 11:34
Доброго дня. Підкажіть, будь ласка, чи дійсне на сьогодні звітування бібліотек структурних підрозділів вищих навчальних закладів за формою «Основні статистичні показники роботи бібліотек ВНЗ III-IV рівнів акредетації та методика їх заповнення» (Додаток 1).
 
Відповідь. Шановні колеги, пропонуємо переадресувати запит до Наукової бібліотека імені М. Максимовича Київського національного університету імені Т. Шевченка, яка здійснює загальне методичне керівництво бібліотеками вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації всіх систем і відомств: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/about/metod.php3 . Однак хочемо нагади, що відповідно до наказу Міністерства культури та інформаційної політики України № 463 від 28.11.2022 було затверджено форму державної статистичної звітності № 80-а-рвк (річна) «Зведений звіт публічних та спеціальних бібліотек за 20__ рік» та інструкція щодо її заповнення: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0137-23#Text .
Питання №7830 Holga 28/05/2024 × 09:48
http://cbsbook.com.ua
Добрий день, шановні колеги! Чи правомірно буде під час воєнного стану проводити перевибори голови первиної профспілкової організації в бібліотеці? Дякуємо за відповідь.
Відповідь. Профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів. ЗУ «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (редакція від 24.12.2023) не встановлює обмежень щодо обрання/переобрання у профспілкові органи навіть в умовах воєнного стану. Пропонуємо перечитати власний Статут/Положення професійної спілки.
Питання №7829 Svitlana 20/05/2024 × 12:00
Добрий день колеги! Поясніть, будь ласка, як діяти із старою печаткою. Нашу бібліотеку було перейменовано. Нам потрібна нова печатка . Що робити із старою, адже вона стоїть на обліку в бібліотеці?
Відповідь. Єдиного порядку виготовлення, обліку, зберігання, використання та знищення печаток наразі не існує. Бібліотека має керуватися розпорядчим документом головного розпорядника бюджетних коштів із визначенням порядку виготовлення, обліку, зберігання, використання та знищення печаток і штампів. Саме таким документом керуються всі підвідомчі установи.

Стару печатку маєте списати як звичайний малоцінний необоротний матеріальний актив (МНМА) , а факт знищення підтверджуєте Актом знищення печаток.

Додатково див. п. 5 гл. 3 розд. II Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0736-15#Text . Як приклад див. НАКАЗ Мінекономіки від 03.03.2014 № 244 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0244731-14#Text
Питання №7828 Iryna 09/05/2024 × 09:55
Добрий день! Підкажіть, будь ласка, як прийняти у бібліотеку працівника без відповідної освіти та стажу, якщо є лише вакантна посада провідного бібліотекаря? Чи може бути у відділі два провідних бібліотекаря?
Відповідь. 1. Кваліфікаційні вимоги до провідного бібліотекаря визначено у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск 81. Культура і мистецтво. Розділ «Бібліотеки, централізовані бібліотечні системи ), затверджений наказом Міністерства культури і мистецтв України № 168 від 14 квітня 2000 р. » (Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0168280-00#Text ) : повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки спеціаліст або бакалавр) та підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією бібліотекаря 1-ї категорії для спеціаліста не менше 1 року, бакалавра - не менше 3 років.

2. У відділі може бути 2 і більше посад провідного бібліотекаря, залежно від завдань цього відділу та обсягів роботи.
Питання №7827 Alla 06/05/2024 × 12:09
Добрий день. Чи допускається зараз формування в публічній бібліотеці комерційного фонду? Якщо так, то якими документами керуватися?
Відповідь. Відповідно до ст. 22 Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу" користувачі бібліотек мають право безоплатно отримувати у тимчасове користування документи із фондів бібліотеки, крім документів, придбаних за кошти, одержані від господарської діяльності бібліотеки.

Частиною 4. статті 13 Бюджетного кодексу України встановлено, що власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету. Власні надходження поділяються на 2 групи. Зокрема, до першої групи відносяться підгрупи:

підгрупа 1 - плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю;

підгрупа 2 - надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Отже, господарська діяльність бібліотек як бюджетних організацій не відноситься до основної діяльності та її види не відносяться до платних послуг, визначених постановою КМУ від 12.12.2011 № 1271(в редакції постанови КМУ від 12.07.2017 № 493). Також зверніть увагу на те, що відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України "Про авторське право і суміжні права" допускається без дозволу суб’єкта авторського права позичка некомерційними бібліотеками правомірно опублікованих примірників творів у друкованому вигляді. Позичкою відповідно до ст. 827 Цивільного кодексу України є безоплатне тимчасове користування певною річчю.

Таким чином, у разі коли у якоїсь бібліотеки дійсно матиме місце господарська діяльність саме в розумінні Бюджетного кодексу і за рахунок цих находжень будуть закуплені видання, які надаватимуться користувачам у тимчасове платне користування, бібліотека зобов’язана буде отримувати на це дозвіл суб’єкта авторського права та сплачувати авторську винагороду.
Питання №7826 Olena 17/04/2024 × 15:00
Добрий день! Наш департамент культури вимагає від нас списати всю російськомовну літературу (обласна універсальна наукова бібліотека). Скажіть, будь ласка, скільки примірників російськомовних книг є у ваших фондах? Як ви ставитесь до цього списання?
Відповідь. Відповідно до п. 20 «Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні» (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 72 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/72-2019-%D0%BF#Text ): у кожному обласному центрі функціонує обласна універсальна наукова бібліотека, яка є методичним, координаційним та науково-дослідним центром для бібліотек області, а також є центральним обласним книгосховищем, обласним депозитарієм краєзнавчої літератури, центром книгообміну та міжбібліотечного абонемента.

На рівні держави немає заборон на все російськомовне, є заборонений контент (див. «Рекомендації Міністерства культури та інформаційної політики України щодо актуалізації бібліотечних фондів у зв'язку зі збройною агресією російської федерації проти України», Стратегію інформаційної безпеки, затверджену Указом Президента України від 28 грудня 2021 року № 685/2021 ).
Питання №7825 Vlada 04/04/2024 × 12:09
Чи буде бібліотекарям з квітня підвищено посадовий оклад? Дякую.
Відповідь. Відповідно до ст. 8 Закону України "Про державний бюджет України на 2024 рік" розмір мінімальної заробітної плати становить з 1 січня - 7100 гривень, з 1 квітня - 8000 гривень. Постановою КМУ від 12.01.2024 № 23 встановлено, що посадові оклади (тарифні ставки) з 1 січня 2024 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду - 3195 гривень. Таким чином, мінімальна заробітна плата у 2024 р. збільшується двічі, а посадові оклади працівників бюджетної сфери лише 1 раз, із 01.01.2024. Також пунктом 2 постанови КМУ від 12.01.2024 № 23 керівники установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери повинні забезпечити:

диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної у межах фонду оплати праці, шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.

Відповідно до ст. 3-1 Закону України "Про оплату праці" розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати. При обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат.

Якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець проводить доплату до рівня мінімальної заробітної плати, яка виплачується щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати.

Якщо розмір заробітної плати у зв’язку з періодичністю виплати її складових є нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, проводиться доплата до рівня мінімальної заробітної плати.
Питання №7824 ALLA 02/04/2024 × 08:30
Добрий день, скажіть будь ласка, якщо у структурі центральної бібліотеки є сектори, то чи повинна бути посада завідуючої сектором?

Відповідь. Сектор є структурним підрозділом організації, який очолює завідувач сектору (див. наказ Мінкультури від 18.10.2005 № 745).
Питання №7823 Liliya 29/03/2024 × 13:16
http://libkor.com.ua/
Добрий день, колеги!Будь ласка, напишіть, яка кількість книжкового фонду в обласній бібліотеці має розміщуватися на кв.м. площі згідно стандартів, яка має бути висота стелажів, відстань між ними тощо? Яка кількість кв.м. площі має бути на одного працівника? Яка кількість кв.м. площі має бути на автоматизоване робоче місце для відвідувачів бібліотеки?Дякуємо за відповідь!
Відповідь. Дані питання врегульовані низкою нормативно-правових та нормативних актів, зокрема. наказом Міністерства з надзвичайних ситуацій України від 12.12.2012 № 1398 "Про затвердження Правил охорони праці для працівників бібліотек", наказом Міністерства соціальної політики України 14.02.2018 № 207 "Про затвердження вимог щодо безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями", ДСТУ ГОСТ 7.50:2006 "Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Консервація документів. Загальні вимоги". Також див. ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30.11.2018 № 327, ДБН В.2.2-9:2018 «Громадські будинки та споруди. Основні положення», затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28.09.2018 № 260, ДБН В.2.2-28:2010 «Будинки і споруди. Будинки адміністративного та побутового призначення», затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 30.12.2010 р. № 570. Крім того, в Україні застосовується за бажанням окремих організацій ДСТУ ISO/TR 11219:2018 (ISO/TR 11219:2012, IDT) «Інформація та документація. Параметри якості та базові статистичні дані щодо будівель бібліотек. Площа, функціональність та дизайн», затверджений наказом ДП «УкрНДНЦ» від 05.12.2018 № 464 та ДСТУ ISO 11799:2018 Інформація та документація. Вимоги до зберігання архівних та бібліотечних матеріалів (ISO 11799:2015, IDT), затверджений наказом ДП «УкрНДНЦ» від 05.12.2018 № 464 (тексти ДСТУ ISO англійською мовою, надаються ДП «УкрНДНЦ» на платній основі).

P.S. До цього часу залишається діючим - РСТ УССР 1829-78. Стеллажи библиотечные. Общие технические условия. – На замену РСТ УССР 1829–78 ; введен с 1979–07– 01.
Питання №7822 Lyudmila 11/03/2024 × 13:03
Добрий день! Підскажіть будь ласка,чи потрібно склалати акт на оприбуткування в бухгалтерії  надходжень шкільних підручників ,які отримала школа по держзамовленню. Бухлалтер вимагає до накладної складати ще і акт оприбуткування від бібліотекаря,як матеріально відповідальної огсоби.
Відповідь. 1. Бібліотекар не є матеріально відповідальною особою (див. «Юридичну консультацію» Н. Розколупи (Бібліотечна планета.- 2008.-№4.- С. 35-36) (Режим доступу: http://profy.nplu.org/file/lp-42.pdf ), де висвітлені окремі аспекти матеріальної відповідальності бібліотекарів).

2.Наскільки нам відомо, облік підручників здійснюється відповідно до «ІНСТРУКЦІЇ про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації» (затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 02.12.2013 № 1686, із змінами /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2137-13#Text ).

Додатково пропонуємо переадресувати запит до ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, яка є науково-методичним центром мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України /Режим доступу: https://dnpb.gov.ua/ua/%d0%b7%d0%b0%d0%bf%d0%b8%d1%82%d0%b0%d0%b9-%d0%b1%d1%96%d0%b1%d0%bb%d1%96%d0%be%d1%82%d0%b5%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%8f/ ).
Питання №7821 Kateryna 08/03/2024 × 10:42
Добрий день! Підкажіть, будь ласка, чи обов’язково вносити у трудову книжку бібліотекаря інформацію про його відзначення, нагородження грамотами? Дякую.
Відповідь. Відповідно до ст. 48 КЗпП Облік трудової діяльності працівника здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування".

На вимогу працівника, який вперше приймається на роботу, трудова книжка оформляється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

Власник або уповноважений ним орган на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.

А відповідно до ст. 144 КЗпПУ заохочення працівникам оголошуються наказом (розпорядженням) в урочистій обстановці, а також на вимогу працівника, якщо трудова книжка зберігається у нього, заносяться до його трудової книжки.
Питання №7820 Alla 05/03/2024 × 09:11
Добрий день. Уточнення до останнього пункту питання 7819. Як діяти, якщо рішенням міської ради запроваджений мораторій на публічне використання російськомовного культурного продукту на території громади до моменту повного припинення окупації рф або її правонаступниками території України?
Відповідь. Просимо уточнити: що у рішенні міської ради мається на увазі під "використанням російськомовного культурного продукту"?
Питання №7819 Alla 01/03/2024 × 09:05
Доброго дня шановні колеги!В комунальній установі  ведеться активна робота по вилученню літератури заборонених авторів та видавництв (згідно Рекомендацій)1.Чи повинна міська рада надати Рішення сесії "Про затвердження актів списання відповідної літератури  та російськомовних"2. Чи надає відповідний наказ відділ культури?3. Чи знімати з полок всі російськомовні книги, якщо їх видавництва українські? (вимоги міської ради)
Відповідь. Відповідь. 1. Акти на списання затверджує керівник бібліотеки (за наявності статусу юридичної особи) або керівник юридичної особи , яка здійснює повноваження з управління бібліотекою (наприклад, начальник відділу культури).

2. Процедура списання об’єктів комунальної власності, у тому числі і літератури з бібліотечного фонду, регламентується відповідним положенням чи порядком, затвердженим на сесії міської ради.

3. Чинне законодавство не містить норм щодо списання чи вилучення з відкритого доступу видань російською мовою (у т.ч. в Рекомендаціях Міністерства культури та інформаційної політики України щодо актуалізації бібліотечних фондів у зв'язку зі збройною агресією російської федерації проти України). До того ж відповідно до ст. 10 Конституції України в Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Тому вимоги міської ради мають бути викладені у якомусь її документі.
Питання №7818 Mariya 23/02/2024 × 13:17
Чи включається під час обліку штатних працівників бібліотеки гардеробник, який працював у минулому році тимчасово і лише 2 місяці (листопад-грудень)? Дякую.
Відповідь. В облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше, а також власники підприємства, якщо, крім доходу, вони отримували заробітну плату на цьому підприємстві .

Облікова кількість штатних працівників визначається на певну дату звітного періоду, наприклад, на перше або останнє число місяця, включаючи прийнятих працівників і виключаючи тих, які вибули в цей день.

Якщо підприємство на дату, вказану у формі державного статистичного спостереження, з будь-яких причин не працювало (вихідний або святковий день, з природних, технічних та економічних причин), облікова кількість працівників відображається за станом на останній день роботи, що передував цій даті (див. п. 2.1. , п. 2.2. ІНСТРУКЦІЇ зі статистики кількості працівників, затверджену Наказ Державного комітету статистики України 28.09.2005 N 286 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1442-05#Text ).
Питання №7817 Tania 21/02/2024 × 14:02
Доброго дня!У мене запитання стосовно тарифних розрядів для працівників сільських бібліотек.
Раніше бібліотеки підпорядковувалися сільським радам і сільські голови при прийомі працівників на роботу самі встановлювали їм розряди ЄТС від 9 до 12 згідно Схеми тарифних розрядів посад (професій) професіоналів, фахівців, керівників інших структурних підрозділів, технічних службовців і робітників культури.
Після децентралізації і ліквідації сільських рад, сільські бібліотеки стали філіями публічної бібліотеки як юридичної особи. Чи несе це за собою зміни у тарифних розрядах? Чи тепер всі сільські бібліотекарі мають отримати 12 розряд як завідувачі філій бібліотеки, тобто як керівні працівники бібліотек, згідно таблиці 4?Дякую вам
Відповідь. Конкретній посаді відповідають певні тарифні розряди, визначені наказом Мінкультури від 18.10.2005 № 745.Установлює конкретні розміри посадових окладів та доплат і надбавок до них – керівник бібліотеки (за наявності статусу юрособи), але в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі.

P.S. Нам не зовсім зрозуміло, чому Ви вважаєте, що сільські ради ліквідовано?
Питання №7816 Olena 19/02/2024 × 18:55
Чи має право бібліотекар отримувати інформацію про розмір власної зарплати на особисту електронну адресу? На жаль, паперові роздруківки видаються не щомісяця і часто губляться.
Відповідь. Відповідно до ст. 110 КЗпП та ст. 30 Закону України від 24.03.1995 р. № 108/95 «Про оплату праці» (Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/108/95-%D0%B2%D1%80#Text ) при кожній виплаті заробітної плати роботодавець повинен повідомити працівника про:

а) загальну сума заробітної плати з розшифровкою за видами виплат;

б) розміри і підстави відрахувань із заробітної плати;

в) суму заробітної плати, що належить до виплати.

Законодавством не передбачено заборони у разі погодження працівника на надання йому інформації про розмір його заробітної плати на вказану ним електронну адресу (див. Лист Міністерства соціальної політики України «Щодо застосування норм і положень чинного законодавства» від 20 жовтня 2017 р. № 262/0/101-17 /Режим доступу: https://vk24.ua/regulations_and_jurisprudence/listi/oplata-praci/list-ministerstva-socialnoi-politiki-ukraini-sodo-zastosuvanna-norm-i-polozen-cinnogo-zakonodavstva ).

Було б не погано, аби такий спосіб знайшов своє відображення в Колдоговорі.
Питання №7815 Iryna 13/02/2024 × 14:40
Добрий день, підкажіть будь ласка, чи у ЦБС має бути уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції?
Відповідь. В державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління державного органу, а також у державних цільових фондах в обов’язковому порядку утворюються (визначаються) самостійні та функціонально незалежні структурні підрозділи (особи), на які покладаються функції із запобігання та виявлення корупції.

Перелік органів та установ, в яких утворюється уповноважений підрозділ (уповноважена особа) з питань запобігання та виявлення корупції, визначений у статті 13-1 Закону України «Про запобігання корупції» /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text .

Якщо Ваша ЦБС не є юридичною особою - не має бути.
Питання №7814 LANA 12/02/2024 × 13:07
Доброго дня. Таке питання: надбавку за особливі умови роботи бібліотекарю включат в доплату до мінімальної зарплати?
Відповідь. Відповідь. На жаль, так. За Законом про Держбюджет на 2024 рік мінімальна зарплата має бути: з 01 січня 2024 року – 7100 грн. Відповідно до ст.3.1.ЗУ «Про оплату праці» (у редакції від 01.04.2023 /Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/108/95-%D0%B2%D1%80#Text ): якщо розмір заробітної плати у зв’язку з періодичністю виплати її складових є нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, проводиться доплата до рівня мінімальної заробітної плати.
Питання №7813 Oksana 08/02/2024 × 16:52
Доброго дня! Дайте будь-ласка відповідь на питання : чи має право провідний бібліотекар працювати за сумісництвом? Дякую.

Відповідь. Провідний бібліотекар на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця - фізичної особи має право працювати за сумісництвом (див. ст. С 102-1 КЗпП). Сумісництво – це право працівника.
StartПопередні [ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ] 10 next pagesНаступніEnd

Актуальна інформація

Вітаємо шановних відвідувачів на сайті, який супроводжує науково-методичний відділ Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (НБУ ім. Ярослава Мудрого). Наш відділ є науково-методичним та інформаційно-консультативним центром для публічних бібліотек України, а також співпрацює з бібліотеками різних типів і форм власності.

Пам'ятайте, що наповнення цього сайту - наша спільна робота. Якщо Ви маєте матеріали, що можуть зацікавити бібліотечну спільноту, або бажаєте підняти актуальну тему - чекаємо Ваших пропозицій на адресу method@nplu.org.

Шановні колеги! Якщо у вас змінилися реквізити (адреса, e-mail, URL, телефон тощо) надішліть повідомлення для відповідних коректив на сторінці сайту „Бібліотеки України”.


Вітаємо
For Librarians
Библиотекарю
Пошук



Голосування
Причини стримування інвестування роботодавцями коштів у професійне навчання бібліотечних працівників:
 
відсутність коштів
небажання інвестувати кошти в навчання працівників
необхідність економити кошти в умовах військового стану
недостатня зацікавленість працівників у підвищенні свого професійного рівня
Результати