Розділи сайту
Мастрід
Нове на сайті
Інформація від майстра
Відвідувачі
|
Статті з зарубіжної фахової періодики IV кв. 2013
Статті з зарубіжної періодики, що надійшла до ВДІМ
- Bishop, Chanitra. E-Books? So what’s the big deal? / Chanitra Bishop, Marijke Visser // Young Adult Library Services. - 2013. - Vol. 11, Iss. 3. — p. 4-8.
[”Електронні книги? То що в них такого?”] – стаття присвячена проблемам комплектування, зберігання і надання в користуванням книг у цифровому форматі. З огляду на популярність новітніх технічних засобів серед молоді, електронна книга стає одним з найпопулярніших бібліотечних ресурсів. У той же час, враховуючи новизну продукту, бібліотеки зіштовхуються з серйозними проблемами при їх придбанні. Автор розглядає конкретні випадки налагодження співпраці з провідними видавництвами США, що видають е-книги, дає поради, яким чином бібліотеки можуть вибудовувати свої з ними стосунки. Крім того, автор наголошує на необхідності навчання бібліотекарів вміння користуватися різноманітними технічними пристроями, оскільки доволі часто їм доводиться допомагати користувачам.
- Breeding, Marshall. Digital archiving in the age of cloud computing / Marshall Breeding // Information Today. - 2013. - Vol. 33, Iss. 2. — p. 22-26.
До питання збереження цифрових архівів шляхом застосування хмарових (хмарних) технологій. Автор аргументує доцільність застосування новітньої технології в бібліотеках та інших закладах культури як такої, що гарантує захищеність даних, розповідає про специфіку її застосування окремими установами і організаціями та про умови обслуговування з боку розробників.
- Dankowski, Terra. How libraries are using social media / Terra Dankowski // American Libraries. - 2013. - Vol. 44, Iss. 5. — p. 38-40.
[Як бібліотеки використовують соціальні мережі] Стаття розповідає про те, як бібліотеки використовують соціальні медіа для розповсюдження інформації про себе і свої послуги. На прикладі кількох бібліотек США (як провідних, на зразок Нью-Йоркської публічної бібліотеки, так і невеличких місцевого значення) автор демонструє, як бібліотеки використовують можливості відеохостінгового сайту YouTube, соціальної мережі Facebook і мікроблоггера Twitter.
- Ekart, Donna F. Tech tips for every librarian / Donna F. Ekart // Computers in Libraries. - 2012. - Vol. 33, № 5. — p. 30-31.
[Технічні поради для бібліотекарів]. Автор статті ділиться своїми враженнями стосовно застосування бібліотеками технології миттєвого обміну повідомленнями (англ. IM – instant messaging) при організації роботи довідкової служби, а також розповідає про переваги, які надає використання бібліотеками матричного коду (QR-код).
- Fiels, Keith Michael. Defining ”transformation” / Keith Michael Fiels // American Libraries. - 2013. - Vol. 44, Iss. 5. — p. 6-7.
[Суть трансформації]. Офіційне звернення виконавчого директора Чиказького відділення Асоціації американських бібліотекарів до учасників щорічного з’їзду організації стосовно основних напрямків роботи галузі. У своєму вступному слові Ф. М. Кейт наголошує, що сьогодні, з огляду на вимоги часу, бібліотеки повинні усвідомити, що організація їх роботи вимагає фундаментальних змін. Це стосується, зокрема, поглиблення співпраці бібліотек з громадами, поповнення бібліотечних колекцій документами на електронних носіях, альтернативне використання фізичного простору, ширшого використання у спілкуванні з користувачами соціальних мереж і т. ін.
- Harbo, Karen. Poznawanie potrzeb użytkownika — eksperymentalna droga do wprowadzenia w bibliotece innowacji nakierowanych na użytkownika / Karen Harbo, Thomas Vibjerg Hansen // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 1 (137). — [14] s.
2010 року Данська електронна наукова бібліотека провела дослідження інтересів і потреб користувачів, кінцевою метою якого було визначення основних напрямків розвитку орієнтованих на користувача бібліотечних послуг. Дослідження було організоване у формі виїзних семінарів, що проводилися в чотирьох містах країни. Стаття містить опис проекту, процес його здійснення і виклад основних висновків.
- Karwowski, Marcin. Kształcenie biblioterapeutów w Polsce / Marcin Karwowski // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 1 (137). — [9] s.
Підготовка бібліотерапевтів у Польщі. Автор розповідає про форми підготовки фахівців, перелічує навчальні заклади та аналізує дисципліни, що їх вивчають майбутні бібліотерапевти. Автор робить акцент на обмеженій кількості літератури, необхідній для підготовки подібних спеціалістів.
- Kołodziejczyk, Edyta. Strony i aplikacje mobilne — przykłady rozwiązań technologicznych w bibliotekach naukowych / Edyta Kołodziejczyk // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 3 (139). — [11] s.
[Сторінки і програми для мобільних пристроїв – приклади технологічних рішень в наукових бібліотеках] Останнім часом широкого розвитку набуло користування Інтернетом через мобільні пристрої (телефони, ай-фони і ін.). Відповідно, бібліотеки почали розвивати нові послуги, доступ до яких можливий саме через них. Стаття присвячена аналізу програм (аплікацій), що їх використовують бібліотеки для надання своїх послуг. Автор наводить приклади програм, аналізує у порівнянні їх сильні і слабкі сторони, розповідає про зарубіжний досвід (США, Австралія і ін.).
- Lewis, David W. From stacks to the web: the transformation of academic library collecting / David W. Lewis // College & Research Libraries. - 2013. - March. — p. 159-176.
[Від стелажів до вебу: трансформація колекцій академічних бібліотек]. Про перехід академічних бібліотек США на комплектування документів у цифровому форматі. Крім поповнення колекції новими електронними виданнями, сьогодні академічні бібліотеки активно здійснюють оцифрування друкованих видань. За прогнозами автора статті, у недалекому майбутньому сам процес комплектування буде здійснюватися за новою схемою, коли бібліотеки поповнюватимуться новими документами на передплатній основі в рамках моделі PDA (на замовлення користувачів), основу фонду становитимуть документи у цифровому форматі, а вивільнений фізичний простір можна буде використати для інших потреб.
- Look who’s reading // Library Media Connection. - 2013. - Vol. 3, Iss. 6 (May/Jun). — p. 8.
Кілька практичних порад бібліотекарям стосовно того, як можна пожвавити інтерес користувачів до книг і до читання. З досвіду шкільних бібліотек США.
- Kilfoye, Charles. A voice from the past calls for classroom technology / Charles Kilfoye // Phi Delta Kappan. - 2012. - Vol. 94, № 7. — p. 53-56.
Автор статті розмірковує над тим, що попри усю доцільність, встановлення обмежувальних програм (фільтрів), що блокують доступ школярів і студентів до багатьох сайтів Інтернету, негативно впливає на загальний рівень їх комп’ютерної грамотності, стає перешкодою у процесі навчання. Закон про захист дітей від Інтернету (Children’s Internet protection act - CIPA) було прийнято у США 2000 року. З досвіду США.
- Maloney, Michelle M. iPads to enhance user engagement during reference interactions / Michelle M. Maloney, Veronica A. Wells // Library Technology Reports. - 2012. - № 11/12. — p. 11-16.
До питання застосування бібліотеками нового технічного обладнання: бібліотеки починають використовувати у своїй роботі, зокрема, у роботі довідкових служб, айпади (планшети). Стаття розповідає про дослідження, проведене однією з університетських бібліотек, стосовно доцільності нововведення: з точки зору студентів та бібліотекарів.
- Mathew, K. Susan. Professional development of academic library professionals in Kerala / K. Susan Mathew, M. D. Baby, S. Sreerekha Pillai ; M. Mathew K. Susan, and, D. Babyb, S. Sreerekha Pillai // Education for Information. - 2010. - Vol. 28. — p. 215–225.
Професійний розвиток бібліотекарів. Стаття містить результати статистичного дослідження процесу професійного розвитку бібліотечних фахівців, їх участі у програмах з продовження освіти, провадження наукової роботи. З досвіду університетської бібліотеки штату Керала, Індія.
- McCann, Laura. Conservation documentation in research libraries / Laura McCann // Library Resources & Technical Services. - 2013. - Vol. 57, Iss. 1 (Jan). — p. 30-50.
[Консервація документів в наукових бібліотеках] У статті описуються методика та практичні заходи по збереженню документів в академічних наукових бібліотеках США. Автор подає огляд літератури, а також дає конкретні поради стосовно документування процесу консервації (зокрема, у системі MARC 21).
- Miller, Rebecca K. The Tao of tablets / Rebecca K. Miller, Carolyn Meier, Heather Moorefield-Lang // American Libraries. - 2013. - Vol. 44, Iss. 4. — p. 20.
Айпади (або планшети) у бібліотечній практиці. Стаття розповідає про те, яке широке застосування отримали сьогодні ці нові пристрої, що ними так активно користується молодь, а також про заходи, що їх організовують бібліотеки для швидшої інтеграції технічної новинки у світ своїх послуг. З досвіду деяких бібліотек США.
- Moreillon, Judi. Policy challenge: food in the library / Judi Moreillon // School Library Monthly. - 2013. - Vol. 29, № 7 (April). — p. 26-27.
[Обмін досвідом: кафе у бібліотеці]. Доцент одного з університетів США, факультет бібліотекознавства та інформаційних технологій, розмірковує над тим, що відкриття у бібліотеках пунктів, де користувачі можуть приймати їжу (кава, чай і т. ін.) зробить бібліотеку привабливішою для користувачів.
- Ziętal, K. Jak biblioteka staje się archiwum społecznym / K. Ziętal // Biuletyn EBIB [online]. - 2013. - № 3 (139). — [5] s.
Автор статті порушує питання запровадження регіональними бібліотеками Польщі нової функції: створення архівів, що стосуються життя місцевої громади (переважно матеріали з приватних особистих та родинних колекцій). Подібні архіви уже давно існують в Національній бібліотеці Польщі та бібліотеці Ягеллонського університету. Автор розповідає про державні програми, в рамках яких створюються електронні бази архівних матеріалів.
- Wong, Tracey. Makerspaces take libraries by storm / Tracey Wong // Library Media Connection. - 2013. - Vol. 31, № 6. — p. 34-35.
[Стрімке поширення makerspaces у бібліотеках]. Автор говорить про зростання суспільної значимості бібліотек через запровадження ними нової форми роботи: гуртків за інтересами, англ. makerspaces. Заняття у makerspaces цінні тим, що, крім розвитку творчих здібності користувачів, сприяють їх соціалізації, навчають спілкуватися і працювати у колективі.
- Colegrove, Tod. Editorial board thoughts: libraries as makerspace? / Tod Colegrove // Information Technology and Libraries. - 2013. - Vol. 32, № 1. — p. 2-5.
Makerspaces у бібліотеках. Директор однієї з бібліотек США розповідає, у чому, власне, полягає діяльність makerspaces, як це відбувається у їх бібліотеці та чому запровадження нової форми роботи викликає негативне ставлення з боку деяких працівників бібліотек
- Speas, Linda. Getting new items into the hands of patrons / Linda Speas // Public Libraries. - 2012. - Vol. 51, Iss. 6. — p. 24-31.
Нові надходження – користувачам. Розповідь про реалізацією однією з публічних бібліотек США проекту з вивчення процесу обробки нових надходжень та розробки наступного плану по прискоренню обробки документів з тим, щоб користувачі могли якомога швидше отримати до них доступ. За матеріалами дослідження.
- Salem, Linda. Smarter Together / Linda Salem, Brittany Cronin, Laurel Bliss // Library Technology Reports. - 2012. - Vol. 48, № 8. — p. 17-21.
Використання айпадів (планшетів) у бібліотечній практиці. Стаття розповідає про досвід однієї з академічних бібліотек США по запровадженню у своїй роботі новітніх технічних пристроїв – айпадів. Для бібліотеки це передбачає адаптування існуючого програмного забезпечення, а також додаткові послуги по наданню консультативної допомоги користувачам.
- Budyńska, Barbara. W jakim kierunku zmierzają biblioteki publiczne? / Barbara Budyńska, Malgorzata Jezierska // Bibliotekarz. - 2013. - № 6. — s. 4-12.
Підсумковий огляд стану публічних бібліотек Польщі за 2011 р.: структура мережі, комплектування та використання фондів, стан комп’ютеризації. Результати статистичного дослідження.
- Dubiński, Marek. Aktywność naukowa i zawodowa bibliotekarzy dyplomowanych instytucji naukowych Wrocławia / Marek Dubiński, Ewa Parzonka // Bibliotekarz. - 2013. - № 6. — s. 19-24.
Наукова та професійна діяльність фахових (дипломованих) бібліотекарів наукових закладів Вроцлава. Стаття містить загальний аналіз складу професійних кадрів бібліотек та розповідає про їх професійний розвиток (за результатами спеціального дослідження).
- Kowalewska, Elżbieta. Biblioteka szkolna czy publiczna? / Elżbieta Kowalewska // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 7 (143). — [3] s.
До питання об’єднання шкільних і публічних бібліотек. У статті розглядаються принципи співпраці однієї з шкіл у Вроцлаві (Польща) з філією міської публічної бібліотеки, розташованої у школі. Автор розповідає про спільну діяльність, а також робить спробу оцінити якість послуг, що надаються публічною бібліотекою за умов розташування на території школи.
- Kosak, Renata. Biblioteka publiczna w szkole. Czy to dobry pomysł? / Renata Kosak // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 7 (143). — [8] s.
Публічна бібліотека у школі. Чи вірне рішення? Розповідається про засади діяльності публічної бібліотеки у школі та способи реалізації нею функцій шкільної бібліотеки. Автор наводить приклади заходів, проведених спільно зі школою і спрямованих на розвиток у дітей і підлітків інтересу до читання. З досвіду Польщі.
- Lewandowicz-Nosal, Grażyna. Organizacja i funkcjonowanie bibliotek publiczno-szkolnych w badaniach Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej / Grażyna. Lewandowicz-Nosal // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 7 (143). — [8] s.
Організація і функціонування бібліотек змішаного типу у дослідженнях Інституту книжки і читання Національної бібліотеки Польщі. У статті вміщено огляд результатів досліджень, здійснених у попередні роки (1986, 1993, 1999) та, зокрема, 2012 року. Як показують результати досліджень, публічно-шкільні бібліотеки обслуговують переважно шкільний контингент, відзначаються невеликою кількістю користувачів та мають проблеми з отриманням нових надходжень.
- Śliwińska, Milena. Biblio — nowa nowa forma komunikacji / Milena Śliwińska // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 6 (143). — [6] s.
До питання професійного спілкування бібліотекарів. Автор розповідає про діяльність дискусійної групи Biblio, нового, заснованого на платформі Facebook засобу комунікації, що єднає бібліотекарів з пов’язаним з книгою середовищем. З досвіду Польщі.
- Szczepaniak, Jolanta. Walijskie przykłady współpracy międzybibliotecznej / Jolanta Szczepaniak // Biuletyn EBIB. - 2013. - № 6 (142). — [5] s.
[Бібліотеки Північного Уельсу – приклади співпраці]. Розповідь про спільні проекти бібліотек Уельсу у Великій Британії (включають бібліотеки різних систем: публічні, академічні, шкільні), тематика яких стосується практично усіх напрямків роботи бібліотек (комплектування і каталогізування, обслуговування користувачів, підвищення фахового рівня бібліотечних працівників і т. ін.).
- Phetteplace, Eric. Chasing reference / Eric Phetteplace // Reference & User Services Quarterly. - 2013. - Vol. 52, № 4. — p. 283-286.
У статті розповідається про відкритий блог для бібліотекарів, організований підрозділом RUSA (Асоціація бібліотекарів, що займаються інформаційно-довідковим обслуговуванням користувачів) Американської Бібліотечної Асоціації. Автори статті, що брали участь роботі з проектування блогу, розповідають про етапність здійснення роботи: початковий етап розробки і запуск блогу, наступну генерацію ідей і розвиток контенту та перспективи його майбутньої роботи.
- Miles, Dennis B. Shall we get rid of the reference desk? / Dennis B. Miles // Reference & User Services Quarterly. - 2013. - Vol. 52, № 4. — p. 320-333.
[Чи зникнуть бібліотечні довідкові пункти?] Термін reference desk [бібліотечний довідковий пункт] почав використовуватися в професійній літературі з кінця 19-го століття. У цій моделі бібліотечного обслуговування передбачається надання інформаційно-довідкових послуг користувачам при безпосередньому спілкуванні з ними. Електронне довідково-бібліографічне обслуговування, яке почало формуватися як самостійний напрям обслуговування з кінця 1980-х рр., вже до кінця 1990-х років міцно увійшло в перелік стандартних послуг, пропонованих бібліотеками віддаленим користувачам. Тим не менш, традиційні бібліотечні довідкові пункти не збираються зникати найближчим часом. У статті надані результати дослідження, проведеного у 119 наукових бібліотеках університетів США, котрі свідчать, що традиційна форма обслуговування залишається популярною серед користувачів.
- Morris, Carla. Tea for two hundred? / Carla Morris // Children & Libraries: The Journal of the Association for Library Service to Children. - 2013. - Vol. 11, № 2. — p. 39-42.
Про нові форми залучення користувачів. На досвіді однієї з міських бібліотек у штаті Юта (США), яка, в рамках програми по залученню батьків і дітей до бібліотеки, у 2013 році вже удванадцяте проводить щорічний захід під назвою Fairy Tea Party [Казкове чаювання]. Автор статті вважає такий досвід вартим уваги і радить ним скористатися.
- Kim, Yong-Mi. Factors affecting university library website design / Yong-Mi Kim // Information Technology & Libraries. - 2011. - Vol. 30, № 3. — p. 99-107.
У статті досліджуються фактори, що впливають на вибір користувачів при їх звертанні до конкретних бібліотечних веб-ресурсів, обговорюється питання дизайну веб-ресурсів.
- McClure, Hazel. Regarding reference in an academic library / Hazel McClure, Patricia Bravender // Reference & User Services Quarterly. - 2013. - Vol. 52, № 4. — p. 302-308.
Деякі академічні бібліотеки в США об’єднують свої служби видачі документів та інформаційно-довідкового обслуговування в єдину службу. Бібліотекарі однієї з академічних бібліотек США провели дослідження, щоб визначити, як таке об’єднання впливає на результативність роботи їх довідкової служби. У статті повідомляється про методологію, використовувану для збору та аналізу даних, наводяться результати дослідження.
- Saunders, Laura. Significantly different? / Laura Saunders, Mary Jordan // Reference & User Services Quarterly. - 2013. - Vol. 52, № 3. — p. 216-223.
У професійному бібліотечному співтоваристві США широко поширена думка, що публічні та академічні бібліотеки істотно різняться за складом користувачів, напрямком комплектування, складом фондів, загальним завданням і цілями обслуговування. Виходячи з цього, передбачається, що для працівників інформаційних служб цих бібліотек необхідно володіння різними наборами навичок і знань. Тим не менш, існує дуже мало досліджень на цю тему. У статті наводяться результати загальнонаціонального опитування практикуючих бібліотекарів публічних і академічних бібліотек, метою якого стало з’ясування існування відмінностей у професійній компетенції працівників довідкових служб публічних і академічних бібліотек.
- Thompson, Susan. Student use of library computers: are desktop computers still relevant in today’s libraries? / Susan Thompson // Information Technology & Libraries. - 2012. - Vol. 31, Iss. 4. — p. 20-23.
Стаття присвячена вивченню затребуваності традиційних комп’ютерів у сучасних бібліотеках. Як показало проведене у кількох університетських бібліотеках дослідження (2009-2011 рр.), попри те, що більшість студентів володіє пристроями останніх поколінь (смартфони, айфони і ін.), під час роботи у бібліотеці вони віддають перевагу (у рівному співвідношенні) стаціонарним комп’ютерам (десктопам) та ноутбукам.
Дата створення: 27/12/2013 × 13:43
Дата оновлення: 01/04/2014 × 16:28
Категорія:
Сторінка переглянута 3432 разів
Роздрукувати статтю
Коментарі до цієї статті
Актуальна інформація
Вітаємо шановних відвідувачів на сайті, який супроводжує науково-методичний відділ Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (НБУ ім. Ярослава Мудрого). Наш відділ є науково-методичним та інформаційно-консультативним центром для публічних бібліотек України, а також співпрацює з бібліотеками різних типів і форм власності.
Пам'ятайте, що наповнення цього сайту - наша спільна робота. Якщо Ви маєте матеріали, що можуть зацікавити бібліотечну спільноту, або бажаєте підняти актуальну тему - чекаємо Ваших пропозицій на адресу method@nplu.org.
Шановні колеги! Якщо у вас змінилися реквізити (адреса, e-mail, URL, телефон тощо) надішліть повідомлення для відповідних коректив на сторінці сайту „Бібліотеки України”.
| Вітаємо
For Librarians
Библиотекарю
Пошук
Голосування
|