Розділи сайту
1. Офіційна інформація
2. Бібліотеки України
3. Національні бібліотеки
4. Сторінка дослідника
5. Методисти рекомендують
6. Статистична аналітика
7. Бібліотечна планета
8. Бібліолоція
9. Бібліографи презентують Мастрід
Інновації/проекти Бібліотечний простір
ЕСМаР Лауреати конкурсу
Нагороди і звання Нове на сайті
Виставлено: [05.07.2024] [24.06.2024]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (104) 2024 [22.12.2023]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (102) 2023 [29.11.2023]Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2024 рік. [03.10.2023]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (101) 2023 [18.09.2023]Список статей з зарубіжної фахової періодики за III квартал 2023 року [05.07.2023]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (100) 2023 [19.06.2023]Список статей з зарубіжної фахової періодики за II квартал 2023 року [20.05.2023]Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу [06.05.2023] [05.04.2023]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (99) 2023 [16.03.2023] [16.03.2023]Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року [27.02.2023] [17.01.2023]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (98) 2022 [23.12.2022] [21.12.2022]Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року [18.11.2022] [04.11.2022]Список статей з зарубіжної фахової періодики 3 квартал 2022 рр. [05.10.2022]Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2023 рік. [04.10.2022]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (97) 2022 [10.09.2022] [03.08.2022] [11.07.2022]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (96) 2022 [29.06.2022]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (95) 2022 [23.12.2021]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (94) 2021 [16.12.2021] [06.12.2021]РЕДАКЦІЙНА ПЕРЕДПЛАТА ЖУРНАЛУ «БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА» НА 2022 РІК [01.12.2021] [20.10.2021] [27.09.2021]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (93) 2021 [01.09.2021] [06.07.2021] [30.06.2021] [23.06.2021]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (92) 2021 [31.05.2021] [07.05.2021]XІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Бібліотека і книга в контексті часу» [29.03.2021]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (91) 2021 [22.12.2020]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (90) 2020 [02.10.2020]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (89) 2020 [22.06.2020]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (88) 2020 [22.06.2020]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (87) 2020 [29.01.2020]Методична служба: індикатор та імпульс інноваційної культури в умовах децентралізації. [29.01.2020]Сучасна публічна бібліотека від А до Я. [29.01.2020] [16.12.2019]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (86) 2019 [18.09.2019]БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (85) 2019 [16.05.2019]Інформаційно-аналітичний бюлетень: СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В БІБЛІОТЕКАХ (Випуск 50) [.pdf] Огляд НДР за 2010-2015 рр. [.pdf] [27.03.2019]Бібліотечна планета, номер 1 за 2019 рік [22.12.2018]Бібліотечна планета, номер 4 за 2018 рік [27.11.2018]Семінар «Актуальні питання охорони книжкових пам’яток». [04.10.2018] [14.03.2018]Інформація від майстра
Відвідувачі
відвідувачі відвідувач online |
Бібліотечний простір - Літні читання
З досвіду роботи В літо на всіх вітрилахЛіто… Як багато в цьому слові "сплелось" та "відгукнулось" - відпустки, канікули, численні поїздки, враження, зустрічі. Але, на жаль, не скрізь і не у всіх є реальна можливість виїхати з галасливого міста і закономірно виникають питання: як в рідному місті відпочити з користю, чим зайнятися, що зробити для того, щоб дитина цілодобово не просиджувала у комп’ютера чи телевізора?... Вперше, з програмами "літніх читань" для дітей ознайомилась 10 років тому із збірки "Библотека. Население. Информация: Опыт публичных библиотек США" [1], які вразили професіоналізмом працівників, різноманітністю, незаангажованістю та доступністю культурно-дозвіллєвих заходів, індивідуальним підходом до кожної дитини. На сьогодні, величезна кількість бібліотек України різного рівня - обласних, міських, районних, селищних можуть запропонувати своїм користувачам, місцевим громадам план дій на період літнього сезону, презентувати свої бібліотеки, як територію неформального спілкування, розширення і поглиблення знань, місце де допоможуть у самовизначенні, сприятимуть самореалізації кожної особистості. А тим, хто лише стоїть на шляху самовизначення, продовжує осмислювати напрями та шляхи трансформації своєї соціокультурної діяльності, хочу запропонувати досвід роботи бібліотек ЦБС Дніпровського району м. Києва, які три роки поспіль приділяють значну увагу читанню дітей під час літніх канікул та організації їх змістовного дозвілля. Дніпровський район – один з найбільших районів м. Києва. Населення району – 345 тис. осіб. До складу ЦБС Дніпровського району м. Києва входить 18 бібліотек. З них, 12 – для дорослих, 2 – для юнацтва, 6 – бібліотек для дітей. Працюють 3 пункти видачі літератури. Щорічно ЦБС обслуговує 61 тис. користувачів, книговидача складає більше 1 млн. од., щорічна кількість відвідувань становить - 410 тис. Для багатьох працівників ЦБС важливим є вислів Вольтера: "Бачити і робити нове - дуже велике задоволення ". Підтвердженням цьому є і програми "літніх читань" для дітей району. Отже, з чого все розпочалось? В першу чергу, розуміння функцій саме публічної бібліотеки, пов’язаних з обслуговуванням населення (інформаційна, просвітницька, освітня, виховна та комунікативна), по-друге, аналіз вікової категорії користувачів-дітей, виявив, що протягом 2004-2006 років кількість користувачів віком до 7 років складав 0,1- 0,2 % від загальної кількості і це не могло не турбувати бібліотекарів, які добре розуміють, що саме з дитинства формуються потреба і любов у читанні, що саме ця категорія – не лише потенційний користувач бібліотеки, але й майбутнє країни. Кожна бібліотека розпочинає роботу над окремим планом заходів на період літніх канікул ще весною, які згодом стають складовими загальнорайонного плану дій «Літо. Книга. Я – друзі». В період розробки планів бібліотеки тісно співпрацюють з загальосвітніми, дошкільними закладами, соціальними установами своїх мікрорайонів. При їх активній участі складаються програми з врахуванням вікових особливостей, психології, уподобань, потреб дітей та підлітків. Значно виграють ті програми читання, які об'єднують зусилля активних, творчих співробітників бібліотек і волонтерів (студентів, родичів, творчих особистостей серед користувачів бібліотек). Волонтери допомагають розширити репертуар бібліотечних заходів, зробити їх більш цікавими, неординарними, тому бібліотеки що вересня, за підтримкою управління культури Дніпровської районної в м. Києві райдержадміністрації, відмічають подяками вчителів, педагогів, батьків, читачів, які проявили активність та творчий підхід в проведенні заходів у літній період. Врахувати значні моменти при складанні програм допомагають результати моніторингів стосовно соціально-демографічного складу користувачів, соцоточення, співпраці з партнерами,репертуару, якості бібліотечних послуг, рівня професіоналізму бібліотечних працівників ЦБС. Це дозволяє своєчасно виявити зміни потреб та задіяти найбільш ефективні форми інформаційно-бібліотечного обслуговування під час літніх читань:
Успіху заходів сприяє активна рекламна компанія бібліотек напередодні літнього сезону, тому що навіть найфахово спланована програма, але про яку ніхто нічого не знає, нікому користі не принесе, тому акценти робляться на:
У певному середовищі кожна людина поводиться по-особливому: оцінює його, виробляє своє емоційне відношення до нього, наділяє його своїми асоціаціями, зберігає чи вилучає його образ з пам’яті. Тому, увага працівників до оформлення зовнішнього та внутрішнього бібліотечного середовища сприяє психологічному комфорту, упевненості, натхненності, практичній зручності, відчуттю причетності до культури, мистецтва різним категоріям користувачів. Оформлення тематичних, ігрових та релаксійних кімнат, куточків, зон формує привабливий образ бібліотеки, куди ще раз, і ще раз хочеться повернутись. Творчий підхід в оформленні залів, кімнат, тематичних та ігрових зон, куточків відпочинку, спілкування завжди сприяє формуванню привабливого образу бібліотек,
Відмічено, що використання артефактів, нетрадиційних аксесуарів при оформленні бібліотечних виставок також привертає значну увагу нових відвідувачів бібліотек:
лише за травень-червень 365 дітей та підлітків відвідало книжково-музейну експозицію в б-ці № 134: “Ми все це в серці бережемо, пора забути не настала…” (до 65-річчя Перемоги) «Справжні італійські пристрасті на книжковій полиці: Пригоди Чіполіно Дж.Родарі»(виставка - натюрморт зі справжніми героями книги - синьйор Помідор, Чіполіно, дідусь Гарбуз і багато інших) – б-ка ім. К.Симонова «З материнської світлиці» - бібліотека № 16 «Земля з українськими думками» - бібліотека ім. Г.Тютюнника «На «Біді» навколо світу» - б-ка ім. В.Маяковського «Дарує нам природа чарівні пори року» - б-ка № 16 Книжковим «розвалам», експрес-інформаціям, полицям працівники намагаються надати ігровий, пізнавальний характер, оскільки вони часто супроводжують такі активні заходи, як літературні вікторини, кросворди, круїзи, конкурси.
Масові форми і методи роботи під час проведення літніх читань відрізняються різноманітністю. Традиційним для «літніх читань» в районі є діяльність багатьох кружків, груп за інтересами, які об'єднують певні вікові категорії користувачів та вносять помітну різноманітність в життя населення, створюють додаткову можливість для розвитку навичок, фантазії, розкриття таланту, здібностей дітей:
Робота кружків, гуртків розпланована з чітким визначенням днів та годин роботи. Привертає увагу діяльність бібліотечних кінозалів, які запрошують відвідувачів, читачів дошкільного віку, молодших школярів і підлітків для спільних тематичних переглядів ("Слідами могутнього Геракла", "Країна Мультляндія", "За сторінками Єралашу", «Літературна казка на телеекрані», «Позакласне читання на телеекрані (чи в он-лайн просторі)», «Література і кіно: два крила генія», "Що краще: книга чи фільм?" (програма літніх читань за шкільною програмою). Перегляди відбуваються раз на тиждень, але діти з великим задоволенням приходять частіше. Після перегляду мультфільмів, телефільмів бібліотекарі додатково рекомендують літературу для читання з визначеної теми, яка розширить, поглибить знання чи додатково розів'є уяву дітей. Хочеться відмітити, що в першу чергу акценти в масових заходах під час літніх канікул робляться на «рекламу» книги і читання. Бібліотекарі прагнуть показати, що читання може доставляти естетичну насолоду, що саме спілкування з книгою розкриває широкі горизонти перед кожною людиною, що читання є невичерпним джерелом знань і інформації, що саме книга часто є другом і порадником. Тобто, бібліотекарі прагнуть до реалізації стратегічної мети — спілкування з книгою повинне бути звичним і, що дуже важливо, приємним та улюбленим заняттям протягом життя. Найбільш ефективними, дієвими в цьому сенсі - це активні форми роботи, які створюють настрій, бажання проявити свої здібності, знання, кмітливість, ініціативу, сприяють розвитку творчих, інтелектуальних здібностей:
Проведення конкурсів, вікторин передбачає отримання призів. Призи – книги, наклейки, календарики, постери, олівці, фломастери, фарби, кольорова крейда, м’які іграшки тощо. Тому, дуже важливо, при формуванні щорічних бюджетів, при співпраці з спонсорами, меценатами передбачити закупівлю настільних ігор (формування Лекотеки), зайвої кількості канцтоварів. В червні місяці, при співпраці з шкільними таборами відпочинку, бібліотеки особливу увагу приділяють якості бібліотечних уроків. Констатація низького рівня інформаційно-бібліографічної грамотності не лише серед учнів, але й студентів ВНЗ потребує при розробці практичних занять враховувати:
Акцент робиться на:
При проведенні бібліотечних уроків широко використовувались мультимедійні презентації, віртуальні уроки, екскурсії, подорож і, фонди CD-ROMів, власні мультимедійні продукти. Щорічний моніторинг результатів "літніх читань" виявив позитивну динаміку:
Ознайомлення з матеріалом підтверджує, що реалії сучасної публічної бібліотеки, такі, що потребують від бібліотечних працівників кропіткої, натхненної, творчої роботи, яка підтверджує її постійну присутність та необхідність у житті місцевої спільноти. Не організація "масового запливу" на захід, а саме індивідуальна увага до кожного відвідувача, володіння інформацією про потреби, запити та бажання пересічного громадянина будь-якого віку та соціального стану, сприяли тому, що публічні бібліотеки Дніпровського району м. Києва:
Список використаної літератури:
Текст - "В літо на всіх вітрилах" Дата створення: 23/01/2012 × 08:10 Коментарі до цієї статті
Актуальна інформація
Вітаємо шановних відвідувачів на сайті, який супроводжує науково-методичний відділ Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (НБУ ім. Ярослава Мудрого). Наш відділ є науково-методичним та інформаційно-консультативним центром для публічних бібліотек України, а також співпрацює з бібліотеками різних типів і форм власності. Пам'ятайте, що наповнення цього сайту - наша спільна робота. Якщо Ви маєте матеріали, що можуть зацікавити бібліотечну спільноту, або бажаєте підняти актуальну тему - чекаємо Ваших пропозицій на адресу method@nplu.org. Шановні колеги! Якщо у вас змінилися реквізити (адреса, e-mail, URL, телефон тощо) надішліть повідомлення для відповідних коректив на сторінці сайту „Бібліотеки України”. | Вітаємо
For Librarians
Библиотекарю
Пошук
Голосування
|