Бібліотечному фахівцю

Типові правила користування бібліотеками затверджуються Міністерством культури України.
Розділи сайту

Закрити 1. Офіційна інформація

Закрити 2. Бібліотеки України

Закрити 3. Національні бібліотеки

Закрити 4. Сторінка дослідника

Закрити 5. Методисти рекомендують

Закрити 6. Статистична аналітика

Закрити 7. Бібліотечна планета

Закрити 8. Бібліолоція

Закрити 9. Бібліографи презентують

Мастрід

Закрити Інновації/проекти

Закрити Бібліотечний простір

Закрити ЕСМаР

Закрити Лауреати конкурсу

Закрити Нагороди і звання

Нове на сайті

Виставлено:

[05.07.2024]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в липні 2024 року

[24.06.2024]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (104) 2024

[22.12.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (102) 2023

[29.11.2023]

Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2024 рік.

Для цього необхідно

[03.10.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (101) 2023

[18.09.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за III квартал 2023 року

[05.07.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (100) 2023

[19.06.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за II квартал 2023 року

[20.05.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу

[06.05.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в травні 2023 року

[05.04.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (99) 2023

[16.03.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в березні 2023 року

[16.03.2023]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року

[27.02.2023]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в лютому 2023 року

[17.01.2023]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (98) 2022

[23.12.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в грудні 2022 року

[21.12.2022]

Список статей з зарубіжної фахової періодики за 4 квартал 2022 року

[18.11.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в листопаді 2022 року

[04.11.2022]

Список статей з зарубіжної фахової періодики 3 квартал 2022 рр.

[05.10.2022]

Умови редакційної передплати журналу «Бібліотечна планета» на 2023 рік.

Для цього необхідно

[04.10.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (97) 2022

[10.09.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в вересні 2022 року

[03.08.2022]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в першому півріччі 2022 року

[11.07.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (96) 2022

[29.06.2022]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (95) 2022

[23.12.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (94) 2021

[16.12.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в грудні 2021 року

[06.12.2021]

РЕДАКЦІЙНА ПЕРЕДПЛАТА ЖУРНАЛУ «БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА» НА 2022 РІК

[01.12.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в листопаді 2021 року

[20.10.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в жовтні 2021 року

[27.09.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (93) 2021

[01.09.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в серпні 2021 року

[06.07.2021]

«Перелік стандартів з довідково-інформаційної, бібліотечної, видавничої справи і суміжних галузей» / (чинні в Україні станом на 01.07.2021 р.)

[30.06.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в червні 2021 року

[23.06.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (92) 2021

[31.05.2021]

Список нових надходжень до сектору організації професійної самоосвіти науково-методичного відділу в травні 2021 року

[07.05.2021]

XІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Бібліотека і книга в контексті часу»

[29.03.2021]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (91) 2021

[22.12.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (90) 2020

[02.10.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (89) 2020

[22.06.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 2 (88) 2020

[22.06.2020]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 1 (87) 2020

[29.01.2020]

Методична служба: індикатор та імпульс інноваційної культури в умовах децентралізації.

[29.01.2020]

Сучасна публічна бібліотека від А до Я.

[29.01.2020]

Сучасна публічна бібліотека: виклики, можливості, досягнення: С 89 матеріали VIІ Всеукр. шк. методиста, 7–11 жовтня 2019 р.

[16.12.2019]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 4 (86) 2019

[18.09.2019]

БІБЛІОТЕЧНА ПЛАНЕТА № 3 (85) 2019

[16.05.2019]

Інформаційно-аналітичний бюлетень: СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В БІБЛІОТЕКАХ (Випуск 50) [.pdf]

Огляд НДР за 2010-2015 рр. [.pdf]

[27.03.2019]

Бібліотечна планета, номер 1 за 2019 рік

[22.12.2018]

Бібліотечна планета, номер 4 за 2018 рік

[27.11.2018]

Семінар «Актуальні питання охорони книжкових пам’яток».

[04.10.2018]

Бібліотечна планета, номер 3 за 2018 рік

[14.03.2018]

До відома авторів журналу

Інформація від майстра
Відвідувачі

   відвідувачі

   відвідувач online


Page Rank Check
Бібліотечний простір - Рекреаційні зони

Життя сучасних людей настільки "насичене", що потреба у відпочинку, знятті напруження і втоми, відновленні сил є просто необхідною. Людина підсвідомо шукає місця, де вона може розслабитися після "боротьби" із зовнішнім світом. Все більше установ та організацій обладнують приміщення для відпочинку, кімнати психологічного розвантаження. Відносна "замкнутіст" сьогодні соціально затребувана. Публічна бібліотека, враховуючи реалії сьогодення, теж має подумати, як допомогти читачам розслабитися, відпочити і налаштуватися на позитив.

Сьогодні більшість фахівців розуміють необхідність зміни традиційного бачення бібліотеки лише як книгосховища з обмеженим доступом. Сучасна публічна бібліотека стає все більш визнаним осередком спільноти, інформаційним центром, місцем проведення дозвілля. Тут постійно відбувається обмін інформацією між читачем і книгою, читачем і персоналом бібліотеки, між особисте спілкування між відвідувачами. Це люди різного віку, рівня освіти соціальної приналежності, проте всі вони потребують уваги і належного рівня обслуговування. Намагаючись створити дійсно громадський центр спілкування, бібліотекарі замислюються над створенням для відвідувачів більш комфортних, максимально зручних умов. Широкого розповсюдження набуває термін «бібліотечний простір», який сьогодні відбиває нові підходи до організації обслуговування.

Формуючи бібліотечний простір, бібліотекарі мусять врахувати особливості та інтереси не тільки читачів, а і жителів спільноти, яку вони обслуговують, аби одним і іншим було тут затишно. Особлива увага приділяється продуманому дизайну та інтер'єру. Психологи стверджують, що зміна інтер'єру бібліотеки (навіть незначна), сприймається відвідувачами, як турбота про них.

З цією метою організовуються зони релаксації, які можуть бути по-різному оформлені, але у відповідності до виконуваних функцій. Для одних людей найкращий спосіб релаксації – це побути наодинці, усамітнитися. Для інших – поспілкуватись з іншими людьми. Тому, у першу чергу, має змінитись інтер'єр бібліотеки, облаштований таким чином, щоб приваблюв, запрошував, допомагав зосередитися і у той же час викликав почуття захищеності і спокою. Звичайно, все залежить від можливостей та ідей бібліотекарів.

Якщо це зона релаксації в дитячій бібліотеці, то відповідним має бути її наповнення та функціональне значення. При цьому варто враховувати психологічні особливості дитини, яка інтуїтивно бажає захищеності, шукаючи при цьому відлюдний куточок, Тут, у відносно невеликому за обсягом приміщенні, яке легше освоїти і підкорити, дитина більш комфортно почувається. За твердженнями С. Матліної, саме у таких невеликих за об’ємами приміщеннях легше створити для людини атмосферу теплої Домівки.

Це частково відокремлений і частково відкритий простір. Зверніть увагу на фотографії бібліотек, де є оформлені дитячі куточки у вигляді лялькових будиночків, стилізованих печер чи просто похідної палатки. Діти, старші за віком, потребують місця для спілкування, обговорення, ігр та розваг. Зважте, чи часто ви бачете розстановку столів у читальному залі, яка не дублює розстановку шкільних парт, а передбачає спільне прослуховування казки чи маленького твору для позакласного читання. Бібліотека має запропонувати дитині різні варіанти занять «для душі», можливість вибору способу відпочинку і зняття напруги після шкільного пресингу, причому не обов’язково сидячи.

Особливої уваги потребує зона приміщення у безпосередній близькості до входу у бібліотеку, яка може ненав’язливо давати вже першу установку відвідувачам на бачення бібліотеки, створювати певний настрій. Традиційно тут розташовується інформаційна зона, яка може перетворютись на зону відпочинку, де читач відпочиваючи може одночасно передивитись «сіру літературу» - рекламні проспекти, видання соціального змісту про працевлаштування, відпочинок, словом те, чим живе регіон. Стіни, прикрашені картинами художників-аматорів (квіти, пейзаж), вітрини з виробами декоративно-вжиткового мистецтва місцевих майстрів, вироби з природних матеріалів, правильно підібрана кольорова гама (теплі кольори, м'які лінії) тощо, налаштовують на позитив, впливають на настрій та самовідчуття людини. Дуже великого значення набуває освітлення, яке чомусь завжди заощаджується саме на освітленні вестибюлів, холів, створюючи неприємне враження на відвідувачів вже з першого кроку в бібліотеці.

Людина, яка працює з книгою або комп’ютером, час від часу має потребу у психологічному розвантаженні, тому важливо передбачити деталі інтер’єру, що мають релаксаційний характер. Це може бути комфортний куточок, призначений для перегляду книг, які тішать та дають розраду, акваріум, кімнатні рослини чи квіткова експозиція. На абонементі в багатьох бібліотеках давно вже передбачено спеціальні місця відпочинку, де люди похилого віку мають можливість «розслабитися» з книгою, особливо поспішаючи, можуть «поритися в книгах» - записати на стоячому тут же столику бібліографічні данні цікавого видання. Розсереджені читацькі місця, замість традиційних читальних залів, зони відпочинку просто стають своєрідним символом затишку, майже домашнього стилю взаємин бібліотекаря й читача, а також відвідувачів один з одним.

Таким чином, публічна бібліотека має стати комфортним, зручним, затишним, привабливим середовищем, яке допоможе читачам зняти емоційне напруження, втому та сприятиме спілкуванню, інтелектуальному, емоційному і соціальному розвитку особистості.


Результати голосування - Зона відпочинку в нашій бібліотеці... (2010 рік)

відсутня

52.13%

52.13%

 (49 голоси)

постійно зайнята читачами

22.34%

22.34%

 (21 голоси)

іноді сумують відвідувачі

4.26%

4.26%

 (4 голоси)

гарна, але читачі її обходять

6.38%

6.38%

 (6 голоси)

є, але там зараз відро стоїть

14.89%

14.89%

 (14 голоси)

На жаль, голосування по рекреаційним зонам не викликало зацікавленості наших користувачів. Більшість бібліотекарів не бачать створення конфортних умов для відвідувачів бібліотеки пріоритетом своєї діяльності. Тільки чверть респондентів вказали, що в їх бібліотеках є діючі зони відпочинку.


Дата створення: 28/09/2010 × 15:25
Дата оновлення: 15/03/2011 × 00:21
Категорія: Бібліотечний простір
Сторінка переглянута 12907 разів

Роздрукувати статтю Роздрукувати статтю

Коментарі до цієї статті


Актуальна інформація

Вітаємо шановних відвідувачів на сайті, який супроводжує науково-методичний відділ Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (НБУ ім. Ярослава Мудрого). Наш відділ є науково-методичним та інформаційно-консультативним центром для публічних бібліотек України, а також співпрацює з бібліотеками різних типів і форм власності.

Пам'ятайте, що наповнення цього сайту - наша спільна робота. Якщо Ви маєте матеріали, що можуть зацікавити бібліотечну спільноту, або бажаєте підняти актуальну тему - чекаємо Ваших пропозицій на адресу method@nplu.org.

Шановні колеги! Якщо у вас змінилися реквізити (адреса, e-mail, URL, телефон тощо) надішліть повідомлення для відповідних коректив на сторінці сайту „Бібліотеки України”.


Вітаємо
For Librarians
Библиотекарю
Пошук



Голосування
Причини стримування інвестування роботодавцями коштів у професійне навчання бібліотечних працівників:
 
відсутність коштів
небажання інвестувати кошти в навчання працівників
необхідність економити кошти в умовах військового стану
недостатня зацікавленість працівників у підвищенні свого професійного рівня
Результати